Nová koalícia diskutuje o prioritách

  • Marec 10, 2020

gov2.jpegStrany diskutujú o výstavbe bytov, diaľnic, ako aj o investíciách na železnici.

Strany novej koalície sa na včerajšom stretnutí s ekonomickými expertmi zhodli na tom, že lacné nájomné byty chcú stavať. Otázkou zostáva, koľko ich bude a ako budú financované. Boris Kollár (Sme rodina) už netrvá na stavbe 25.000 bytov ročne, stačí aj tisíc. Stimulovať výstavbu bytov chce koalícia rôznymi opatreniami―chcú uľahčiť vysťahovanie neplatičov, skrátiť dobu odpisov zo 40 na 20 rokov, umožniť dôchodkovým spoločnostiam investovať do realít a masívne zjednodušiť stavebné a územné konanie.

Štefan Holý, kandidát strany Sme rodina na ministra dopravy, má blízko k oligarchovi Vladimírovi Poórovi. Robil mu advokáta a boli spoločníci v jednej firme. Holý za 0,3 mil. € pripravil pre štátnu firmu Železnice SR analýzu, podľa ktorej je možné vyňať firmu z okruhu verejných financií, aby si mohla brať nové úvery na investície. Na tejto myšlienke je postavený program Sme rodina. V súčasnosti sa dlhy firmy rátajú do štátneho dlhu, ktorý reguluje dlhová brzda. Právna kancelária Lansky, v ktorej predtým Holý pracoval, však prišla k záveru, že ŽSR nemožno z okruhu verejných financií vyňať.

Klub ekonomických analytikov kritizuje zámer novovznikajúcej vlády vyčleniť veľké investície z okruhu verejných financií. Úvery na tieto investície by totiž musel splácať štát, keďže nové diaľnice, železnice a nájomné byty si na seba nezarobia. Slovenský verejný dlh je v sankčnom pásme dlhovej brzdy.

Nová vláda by mala zachovať investičné stimuly a daňovými odpismi podporiť investície tradičných zamestnávateľov, uviedla lobistická organizácia Klub 500. Reagovala tak na SaS, možného člena budúcej vládnej koalície, ktorá navrhla zrušenie investičných stimulov. Klub 500 tiež žiada znížiť daňovo-odvodové zaťaženie, ktoré je šieste najvyššie v EÚ.

Nová koalícia zrejme zmení priority v oblasti výstavby diaľnic a uprednostní úseky s väčšou intenzitou dopravy na severe Slovenska. Nebude tak pokračovať v plánoch na diaľnice na juhu, kde jazdí oveľa menej áut. Diaľničný obchvat Dunajskej Stredy medzi prioritami nebude, pôvodne mal byť pritom tender na 20 km úsek za 300 mil. € vyhlásený tento rok.

Zdroj:hnonline.sk, dennikN.sk, dennikN.sk, hnonline.sk, hnonline.sk

foto: sme.sk

 Späť

Najčítanejšie správy