Rozhovor s Paolom Arduinim zo spoločnosti Italvinum

  • Jún 17, 2020

paolo2.jpg  

Nedávno sme sa stretli s Paolom Arduinim zo spoločnosti Italvinum, dovozcom vína, someliérom a jedným z hlavných hráčov v tomto odvetví  v krajine. Výsledkom stretnutia bola zaujímavá analýza súčasnej situácie vo svete vína a stravovania preto sme sa rozhodli, že zmeníme túto konverzáciu na interview. Príjemné čítanie.

Dobré ráno, Paolo, môžeš nám povedať, ako si začal svoju kariéru v tomto odvetví?

Moja kariéra sa začala náhodou, hneď ako som začal študovať na univerzite v Ríme, potreboval som si nájsť prácu a tak som sa zamestnal u distribútora piva, ktorý mal vo svojom portfóliu aj malú vínnu pivnicu. Zameraním spoločnosti bolo samozrejme pivo a víno bolo len okrajovou súčasťou podnikania, no napriek tomu som po roku, ako jediný predával viac vína ako piva. Vtedy som pochopil, čo je mojou vášňou a ostatné, ako sa hovorí, je už história.
Absolvoval som someliérske kurzy a presťahoval som sa do Londýna, kde som pokračoval v štúdiu enológie a na živobytie  som si zarábal prácou v niektorých reštauráciách. Po dvadsiatich rokoch, keď  som sa pohyboval medzi Londýnom a New Yorkom, som sa  čistou  náhodou dostal  na Slovensko, kde som videl možnosť rozvíjať  moju vášeň , svet vína, a založil  som spoločnosť dovážajúcu talianske vína. Začiatok bol veľmi náročný aj vzhľadom na to, že v tom čase   Slováci  veľmi nepoznali talianske  víno  a ja zase som mal iba obmedzené znalosti slovenského jazyka Musím ale povedať, že v posledných rokoch sa záujem ľudí vycibril  a rastie aj záujem o vína určitej úrovne.

Aká je situácia podľa Tvojich skúseností s predajom vína v Európe a na Slovensku?

Pred pandémiou, ktorá postihla všetky odvetvia, predaj talianskeho vína v Európe a najmä na Slovensku konštantne  rástol. V Európe z dôvodu, že   vždy   predstavovala  historický trh pre  talianske víno, zatiaľ čo na Slovensku,  z dôvodu že  stále viac  slovenských turistov trávilo svoju dovolenku v Taliansku, kde mohli oceniť to, čomu hovorím ... La Dolce Vita ....  je  to kombinácia viacerých faktorov: príroda, umenie, mestá, história, jedlo, víno a mnoho ďalších vecí. My Taliani sa vždy sťažujeme na to, čo sa deje v Taliansku, ale pravda  je, že neexistujú  iné také krajiny, ako je  naša. V súčasnosti  sa situácia, vzhľadom na aktuálny stav, drasticky zmenila a na celom svete došlo k veľkému poklesu predaja, najmä talianskeho vína, ktoré sa predávalo prostredníctvom odvetvia HoReCa. (Hotely, Reštaurácie, Kaviarne).
Nehovoriac už o tom, že zvýšenie predaja vína on-line a vo veľkoobchode uprednostnilo „fľaškovateľov“ pred malými a serióznymi výrobcami kvalitného vína.

Aká spätná väzba zo sektora HoReCa? Ako sa darí tvojim zákazníkom?

Sektor HoReCa je veľmi špecifický sektor, v ktorom sa víno predáva úplne inak, ako je to vo veľkoobchodnej distribúcii. Výrobky, ktoré sa predávajú, sú určené istej vybranej klientele, takže v tomto segmente je možné predávať taliansku klasiku, vrátane vína malých výrobcov, ktorí vyrábajú víno vysokej kvality,  teda  rafinovanejší a vyhľadávaný produkt.
To znamená, že keď sme na začiatku mali na Slovensku lockdown, bolo veľa nejasností v tom, ako postupovať a vyrovnať sa s bezprecedentnou  náhlou situáciou.. Následne  mnohí prispôsobili predaj dodávkam priamo domov a take away, čo mnohým aj umožnilo  aspoň pokryť svoje náklady a prežiť toto obdobie. Je zrejmé, že svet vína v tomto sektore  utrpel najviac.

V dobe veľkého blahobytu v podnikateľskej a profesionálnej oblasti existoval priestor aj pre dobrodruhov, ale kríza by  však mohla veľa zmeniť. Čo si o tom myslíš?

V dobe blahobytu existujú  vždy dobrodruhovia, ktorým sa nejako podarí využiť trhové trendy a začleniť sa, myslím si však, že aj v dobrých časoch majú títo „podnikatelia“ krátkodobú životnosť. Je preto zrejmé, že keď príde ťažšie obdobie, sú predurčení na to, aby utrpeli najviac a niekedy  aj znášali  vážne následky. Domnievam sa, že podnikateľ musí byť predovšetkým profesionál s hlbokými znalosťami v odvetví, do ktorého chce investovať, a predovšetkým som presvedčený, že v tejto novej situácii už nebude veľa  priestoru pre dobrodruhov.

Aké  je percento reštaurácií na Slovensku, ktoré podľa Teba aktuálnu situáciu neprežije?

Existuje o tom veľa diskusií, niekto hovorí že 30%, iní hovoria ešte viac a ďalší zase hovoria, že menej.. Úprimne si myslím, že sa vrátime k tomu, čo už bolo povedané, že tí, ktorí otvorili reštaurácie sú odborníkmi v odbore  a dobre poznajú trh, budú schopní byť  aj flexibilní  a prispôsobiť sa novej situácii. Minulý týždeň som hovoril s jedným známym bratislavským majiteľom reštaurácie, ktorý už niekoľko mesiacov poskytuje iba donášku  jedla domov a take away, a potom, čo sa mu podarilo zmeniť svoje podnikanie mi povedal, že si nie je istý, či sa chce  ešte vrátiť do predošlého stavu. Je v situácii, keď aj napriek zníženému obratu, sa mu pracuje a žije omnoho lepšie a s menšími obavami. Podľa môjho názoru veľa ľudí využije túto situáciu na zmenu svojho života .... Musíme pracovať, aby sme žili a nie žiť aby sme pracovali.

Myslíš si, že keď sa začne plánovať vinobranie zber hrozna roku 2020, budú sklady uvoľňovať prebytočnú ponuku na trh?

Situácia u výrobcov je trochu iná, sú rozdelení na veľkých a malých výrobcov, s rôznymi problémami. Veľkí výrobcovia mali aj v tomto období možnosť elektronického predaja a veľkoobchodnú distribúciu,  čo  im umožnilo zvýšiť  obrat. Na druhej strane, malí výrobcovia majú odlišný a špecifickejší trh, ktorý v posledných mesiacoch zaznamenal pád  predaja.
Treba však povedať, že malý výrobca bude mať problémy s bielymi, novými  a mladými vínami, ale pokiaľ ide o štruktúrované a významné červené vína, ktoré sa zvyčajne predávajú príliš mladé, aby sa uspokojili potreby trhu, tieto budú mať čas dozrieť v pivniciach a byť viac ocenené, keď sa trh znova rozbehne. Klasickými príkladmi sú výrobky ako Brunello di Montalcino, Barolo alebo Amarone.

Niektorí analytici hovoria o poklese obratu o 70% v roku 2020. Väčšina vinárskych podnikov žije s nízkymi maržami, pokles predaja v tomto rozsahu by mohol byť skutočne vlnou tsunami. Aký majú na to názor  výrobcovia, s ktorými si v kontakte?

Výrobcovia, s ktorými pracujem, sú všetci výrobcovia so storočnou históriou a jeden dokonca s tisícročnou, ktorí vo svojej existencii zažili ešte horšie obdobia ako je  toto a som si istý, že prežijú. Samozrejme sú znepokojení a podnikajú kroky, aby sa prispôsobili novej situácii. Niektorí sú veľmi kreatívni a organizujú on-line ochutnávky a prezentácie, aby sa stále pripomínali koncovým zákazníkom. Je to krok, ktorý je podľa môjho názoru veľmi dôležitý pre budúcnosť, aj keď teraz veľmi  nepomáha z hľadiska obratu.

Zrušené podujatia, logistické ťažkosti operátorov a zrušenie vínnej turistiky: úprimne, ako Ty vidíš budúcnosť Tvojho odvetvia na Slovensku?

Moje odvetvie je určite  jedným z tých, ktoré utrpeli najviac, a najmä na začiatku boli početné ťažkosti a neistoty. Mnohí prešli na on-line predaj, čo podľa môjho názoru prináša svoje výhody aj nevýhody. Pre špecifického dovozcu, ako som ja, ktorý dováža vína určené do reštaurácií, by to  podľa môjho názoru bolo iba dočasné riešenie s negatívnymi dôsledkami pre budúcnosť. Sú to dva rôzne trhy, ktoré sa vzájomne vylučujú. Keby som ponúkol svoje vína on-line, tak by som bol v budúcnosti vylúčený zo sektora reštaurácií. Som presvedčený, že sa pomaly vrátime k normálu a že skutočným  profesionálom z tohto odvetvia sa začne dariť ešte lepšie ako predtým, keďže už  na trhu nebude miesto pre dobrodruhov. 

Máš nejaký príbeh alebo záverečnú myšlienku ohľadom tejto núdzovej situácie?

Keď táto núdzová situácia začala, rovnako ako  u všetkých núdzových situácií, bolo veľmi zaujímavé vidieť reakcie ľudí: obavy, strach, stres a neistota. Vždy som si myslel, že v zlých časoch uvidíš ľudí takých akí  skutočne sú,  že vyjde najavo ich pravá tvár. Žijeme v období veľkého blahobytu, ktorý nás však vedie k tomu, aby sme sa naháňali  pracovať, aby sme mali stále viac a aby sme  stále viac a viac nakupovali. Je to beh, ktorý podľa môjho názoru nevedie k ničomu a táto situácia nás trochu vrátila späť v čase, keď boli priority iné a možno lepšie, keď  rodinné a osobné vzťahy boli dôležitejšie ako nové auto alebo selfie z Dubaja umiestnená na Facebooku, aby sme ukázali  ostatným, akí sme úspešní.

Ďakujeme Paolo Arduinimu za jeho ochotu.

www.italvinum.com


 Späť

Najčítanejšie správy