Bratislava 7. februára (TASR) – Zrušenie alebo zníženie dane z pridanej hodnoty (DPH) na vybrané tovary a služby sa nemusí v plnej miere preniesť do spotrebiteľských cien. Vyplýva to z komentára analytikov úseku meny, štatistiky a výskumu (ÚMS) Národnej banky Slovenska (NBS). Priblížili, že zníženie DPH u lacnejších, trvácnejších a štandardizovaných tovarov sa dokáže v bežných ekonomických podmienkach preniesť do cien takmer úplne, no ceny drahších, čerstvých a akostných tovarov často reagujú len mierne alebo vôbec.
Analytici na základe cenových mikroúdajov jednej z najväčších slovenských sietí maloobchodov objasnili, ako sa premietlo zníženie DPH v januári 2020 do cien potravín. Zistili, že ak má byť konečným užívateľom zníženia DPH spotrebiteľ, kľúčovým je dôkladný výber relevantných produktov.
Poznamenali, že medzi decembrom 2019 a januárom 2020 bol síce zaznamenaný plný prenos zníženia DPH do cien, no tiež sa dá pozorovať mierne zvýšenie cien pred legislatívnou zmenou, ale najmä neskoršia úprava cien po legislatívnej zmene. Celkový priemerný prenos zníženia DPH do cien pre tovary zahrnuté do legislatívnej zmeny odhadli na 80 %.
Pri lacnejších a trvanlivých tovaroch, ako napríklad múka, ryža či med, evidovali plný prenos zníženia DPH do cien, pri čerstvých tovaroch približne polovičný a pri prémiových prakticky žiaden prenos DPH do cien.
Analytici zdôraznili, že prostredie posledného zníženia DPH sa v oblasti nákladov cien výrobcov v porovnaní so súčasnosťou výrazne líši. Podotkli, že rast vstupných cien v potravinárstve je oproti obdobiu pred poslednou zmenou DPH takmer trojnásobný. "V kombinácii s rastom mzdových a iných nákladov a nevýrazným rastom produktivity práce klesá zisková marža, ktorá je hlavným atribútom pre cenotvorbu. Čím menšia je zisková marža, tým väčšiu motiváciu má maloobchod nahradiť výpadok z daňovej úľavy," dodali. Prenos signálu zníženej DPH do cien sa tak môže výrazne oslabiť.
Znížená sadzba DPH sa podľa analytikov môže naplno preniesť do spotrebiteľských cien iba v špecifických prípadoch produktov. Znížiť DPH tak, aby to bolo efektívne pre spotrebiteľov, je podľa analytikov možné iba pre produkty s plným prenosom do cien, teda výberom výlučne ekonomických a trvanlivých potravín, napríklad cukor, nie však trstinový, alebo múka, ale nie špaldová. "Definovanie tak detailných položiek tovarov na účely zákona je extrémne náročné či dokonca nemožné," upozornili analytici.
Zároveň poznamenali, že každé dočasné zníženie DPH znamená v dlhšom horizonte celkový rast cenovej úrovne. Pre verejné financie by tiež podľa analytikov dočasné alebo permanentné zníženie DPH v súčasnej situácii mohlo znamenať príliš vysokú záťaž.
Analýza:Znížená DPH sa môže naplno preniesť do cien len v špecifických prípadoch
- Február 7, 2022
Najčítanejšie správy
-
Hojsík: Europarlament a Rada EÚ dospeli k dohode o európskom zákone o zdraví pôdy
-
Analytici: Inflácia v SR sa v nasledujúcich mesiacoch zrýchli
-
Volkswagen bude na cenovkách v USA zverejňovať informácie o nových clách
-
Slovnaft plánuje do roku 2030 postaviť Centrum energetického zhodnotenia odpadu
-
Taliansko vyzve EÚ na pozastavenie Európskej zelenej dohody
-
Agentúra JCRA potvrdila Slovensku rating A+ so stabilným výhľadom
-
Burza: Americké akcie majú za sebou najhorší týždeň od začiatku pandémie
-
Taliansko žiada pozastavenie Paktu stability a rastu v EÚ
-
Jaguar Land Rover v reakcii na clá pozastaví vývoz do USA
-
MV: Rakúsky tím ukončil v nedeľu činnosť pri slintačke a krívačke na území SR
-
Priemysel: Campari predá značky Cinzano a Frattina firme Caffo Group 1915
-
NDS: Výstavba košickej R2 významne pokročila, dokončujú povrch vozoviek
-
Rakúska polícia v boji proti mzdovému dumpingu preverí 1300 spoločností
-
Výnosy firmy ESET sa vlani zvýšili o 9 % na 691 mil. eur, vzrástol aj zisk
-
Amazon sa označil za podporovateľa malých a stredných podnikov v Rakúsku
-
Pozemky v Česku zdraželi za 15 rokov takmer o 320 %, rast sa ešte neskončil
-
Rakúski ekonómovia predpovedajú strednej a východnej Európe silný rast
-
Skupina DER Touristik SK dosiahla vlani tržby vo výške 159,3 milióna eur
-
P. Kmec: SR žiada historicky najvyššiu platbu z plánu obnovy za takmer 1 mld.
-
Nissan zápasí s finančnými problémami, požiadal dodávateľov o odklad platieb
-
Záujem Čechov o nehnuteľnosti v Chorvátsku klesá, viac ich láka Blízky východ
-
Auto: Záujem o e-dodávky je slabý, Stellantis nevylučuje zatváranie závodov
-
SaS: Lesy SR predávajú drevo firmám, ktoré nemajú spracovateľské kapacity
-
Automobilka Polestar bude svoj nový model vyrábať v závode Volvo na Slovensku
-
Skupina DER Touristik SK dosiahla vlani tržby vo výške 159,3 milióna eur
-
Analytik: Domáci turizmus v SR bude musieť ponúknuť viac než len prírodu
-
Auto: Predaj áut Tesly v Nemecku sa v júni prepadol o 60 %
-
ŠÚ SR: Slováci vlani zrealizovali viac ako 11 miliónov ciest za účelom rekreácie
-
MFSR: Výnos novej dane na sladené nápoje bude tento rok vyšší o 20 mil. eur
-
Fiala: Česko je proti novému cieľu EK znížiť emisie o 90 percent do roku 2040