Moskva 5. marca (TASR) - Po zavedení sankcií Západu proti Rusku, ktoré zrazili rubeľ na rekordné minimá a zatvorili akciové trhy, sa bohatí Rusi v snahe zachovať hodnotu svojich úspor vrhli na nákup luxusných šperkov a hodiniek.
Predaj v ruských obchodoch značky Bulgari v uplynulých dňoch vzrástol, uviedol generálny riaditeľ talianskeho klenotníctva Jean-Christophe Babin po tom, čo medzinárodná reakcia na inváziu ruskej armády na Ukrajinu výrazne obmedzila pohyb hotovosti.
„Z krátkodobého hľadiska to pravdepodobne podporilo podnikanie,“ skonštatoval Babin v rozhovore pre Bloomberg, pričom šperky Bulgari označil za „bezpečnú investíciu“.
Dodal však, že je ťažké odhadnúť, ako dlho to bude trvať, pretože po plnom zavedení opatrení spojených so zablokovaním medzibankového platobného systému SWIFT bude ťažké, ak nie nemožné, exportovať tovar do Ruska.
A hoci mnohé západné spoločnosti, ako sú spotrebiteľské značky Apple či Nike, alebo energetické giganty BP, Shell a Exxon Mobil, oznámili svoj odchod z Ruska, najväčšie európske luxusné značky sa zatiaľ snažia pokračovať v prevádzke.
Značka Bulgari, ktorú vlastní skupina LVMH, nie je zďaleka sama. Cartier (vo vlastníctve Richemont) pokračuje tiež v predaji šperkov a hodiniek v Rusku. Aj hodinky Omega od Swatch Group sú tam stále k dispozícii, rovnako ako Rolex. Všetci pokračujú v predaji a snažia sa zaujať apolitický postoj.
„Sme tu pre ruský ľud a nie pre politický svet,“ povedal Babin.
Podobne ako zlato, ktoré môže slúžiť ako uchovávateľ hodnoty a ochrana pred infláciou, luxusné hodinky a šperky môžu tiež udržať alebo dokonca zvýšiť hodnotu investície v čase, keď ekonomika zažíva otrasy v dôsledku konfliktu.
Populárne hodinky môžu zmeniť majiteľa na sekundárnom trhu za troj- až štvornásobok ich maloobchodnej ceny. Vplyv invázie na hodnotu luxusných predmetov však vytvára potenciálny problém v oblasti vzťahov s verejnosťou.
„Je pravda, že luxusné značky by sa mohli rozhodnúť neobsluhovať ruský trh. Z racionálneho hľadiska to predstavuje náklady, čo však môže prevážiť pozitívny komunikačný imidž, ktorý získajú na iných trhoch,“ uviedol e-mailom analytik spoločnosti Bernstein Luca Solca.
Predaje v Rusku a Rusom v zahraničí predstavujú menej ako 2 % celkových tržieb LVMH a Swatch Group. A menej ako 3 % v prípade Richemontu, čo je „relatívne nepodstatná“ úroveň, podľa správy analytikov Morgan Stanley.
Tlak na luxusné značky pritom rastie. Spoločnosť Business of Fashion vyzvala maloobchodníkov, aby zatvorili ruské obchody a nepredávali Rusom produkty ani on-line. Tento krok by bol „do značnej miery symbolický“, ale ukázal by „záväzok k silnej morálnej pozícii“.
Reakcia bola zatiaľ slabá. Balenciaga, ktorej kreatívna riaditeľka Demna Gvasalia je Gruzínka, vymazala všetok módny obsah zo svojej stránky na Instagrame a na jeho mieste je ukrajinská vlajka. Vyzvala tiež na sponzorské dary Svetovému potravinovému programu. Skupina LVMH uviedla, že daruje 5 miliónov eur Medzinárodnému výboru Červeného kríža na pomoc obetiam vojny. LVMH poskytuje tiež finančnú a prevádzkovú pomoc svojim 150 zamestnancom na Ukrajine, dodala skupina.
Ale bez ohľadu na diskusie o predaji v Rusku, výrobcovia luxusných hodiniek a šperkov môžu mať čoskoro problémy s dopĺňaním zásob. Moskva uzavrela svoj vzdušný priestor pre krajiny Európskej únie a najväčšie logistické firmy kontinentu zastavili dodávky do Ruska. Burberry Group už oznámila, že vzhľadom na prevádzkové problémy až do odvolania zastavila všetky dodávky do Ruska.
Bulgari plánuje ponechať svoje obchody otvorené a pokračovať vo výstavbe nového hotela v Moskve aj napriek vojne. Ak však kríza bude trvať mesiace, „zásobovanie krajiny bude ťažké“, uzavrel Babin.
TASR informuje na základe správy agentúry Bloomberg.
Bohatí Rusi nakupujú šperky a hodinky, aby ochránili svoje financie
- Marec 7, 2022
Najčítanejšie správy
-
BVS plánuje v nasledujúcich šiestich rokoch osadiť vyše 70.000 smart vodomerov
-
PS: Slovenská pošta je na pokraji kolapsu, SR potrebuje moderné poštové centrá
-
ŠÚ SR: Slováci vlani zrealizovali viac ako 11 miliónov ciest za účelom rekreácie
-
Nezamestnanosť v Taliansku v apríli klesla na najnižšiu úroveň od roku 2007
-
MF SR pripravilo pilotnú fázu porovnávača cien potravín
-
Predstavitelia ECB varujú pred negatívnym vplyvom posilňovania eura
-
Rakúski ekonómovia predpovedajú strednej a východnej Európe silný rast
-
České dráhy začali vo vlakoch testovať internet Starlink
-
Vláda schválila investičnú pomoc v sume pol milióna pre Intermodal Technologies
-
Vláda: Počet ohrozených ľudí chudobou stúpol, vlani ich bolo 980.000
-
Dolár padol voči euro na najnižšiu úroveň od roku 2021
-
Priemysel: Campari predá značky Cinzano a Frattina firme Caffo Group 1915
-
NDS: Výstavba košickej R2 významne pokročila, dokončujú povrch vozoviek
-
Rakúska polícia v boji proti mzdovému dumpingu preverí 1300 spoločností
-
Výnosy firmy ESET sa vlani zvýšili o 9 % na 691 mil. eur, vzrástol aj zisk
-
Amazon sa označil za podporovateľa malých a stredných podnikov v Rakúsku
-
Auto: Škoda predbehla Teslu v predaji elektromobilov v Európe
-
Pozemky v Česku zdraželi za 15 rokov takmer o 320 %, rast sa ešte neskončil
-
Rakúski ekonómovia predpovedajú strednej a východnej Európe silný rast
-
Nissan zápasí s finančnými problémami, požiadal dodávateľov o odklad platieb
-
ŠÚ SR: Slováci vlani zrealizovali viac ako 11 miliónov ciest za účelom rekreácie
-
MFSR: Výnos novej dane na sladené nápoje bude tento rok vyšší o 20 mil. eur
-
Fiala: Česko je proti novému cieľu EK znížiť emisie o 90 percent do roku 2040
-
Vláda vyčlenila 300.000 eur na projekt študentského kampusu v Púchove
-
PMÚ uložil prvú pokutu za kartelovú dohodu na trhu práce vo výške 10.000 eur
-
Bratislava: Električka v Petržalke má po novej trati začať premávať 27. júla
-
Vláda: Počet ohrozených ľudí chudobou stúpol, vlani ich bolo 980.000
-
Vláda schválila investičnú pomoc v sume pol milióna pre Intermodal Technologies
-
České dráhy začali vo vlakoch testovať internet Starlink
-
Rakúski ekonómovia predpovedajú strednej a východnej Európe silný rast