Bratislava 2. novembra (TASR) – Zastropovanie cien energií pre firmy, ktoré oznámila vláda, nerieši problém železničných dopravcov. Železničiari požadujú zaradenie Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) a celého železničného sektora medzi prioritné podniky z pohľadu podpory energií a ich zaradenie medzi kritickú infraštruktúru štátu. Žiadajú tiež vytvoriť reálnu liberalizáciu na trhu s elektrinou, aby si ju každý železničný dopravca mohol nakúpiť sám. Neistota spojená s novou koncepciou spoplatnenia koľají už zároveň spôsobila, že Slovensko začínajú nákladné vlaky obchádzať. Upozornila na to Asociácia železničných dopravcov Slovenska (AROS).
Dopravcovia podľa nej ani tesne pred koncom roka nepoznajú cenu za železničnú dopravnú cestu ani cenu za elektrinu, ktorú im ŽSR dodávajú do trolejového vedenia. "Stále nevieme, za aké ceny budú nákladné vlaky jazdiť v novom roku po železničných koľajach. I keď v poslednom období čoraz častejšie od predstaviteľov štátu počúvame, že na riešenia je do konca roka dostatok času, treba však hlasne povedať, že nie je," podotkol výkonný riaditeľ AROS Patrik Benka. Riešením by mohla byť reálna liberalizácia na trhu s elektrinou, aby si ju každý železničný dopravca mohol nakúpiť sám.
Asociácia dodala, že ministerstvo dopravy dotuje sumou 22,5 milióna eur ročne ŽSR, ktoré túto dotáciu prenášajú formou zliav z ceny za použitie koľají na železničných dopravcov. Ide o udržanie konkurencieschopnosti voči železnici v okolitých štátoch a voči cestnej doprave na Slovensku. Každoročná neistota, či sa tieto peniaze na podporu nájdu a či výška sumy bude dostatočná na to, aby Slovensko prepravy tovarov neobchádzali, mala byť podľa AROS odstránená novou koncepciou spoplatnenia koľají. Tú mal podľa nej vypracovať rezort dopravy a schváliť vláda v polovici tohto roka. AROS upozornila, že doteraz sa tak nestalo a z dôvodu týchto neistôt a nepredvídateľnosti ceny Slovensko začínajú nákladné vlaky obchádzať.
"Už dnes vieme o jednom z nákladných železničných dopravcov, ktorý v roku 2023 svojich 200 nákladných vlakov smerujúcich z juhovýchodnej Európy do nemeckých a holandských prístavov, ktoré v minulom období jazdili cez Slovensko a Česko, presmeruje cez Rakúsko a Nemecko. Ak sa začnú rozhodovať obchádzať Slovensko aj ďalší nákladní železniční dopravcovia, môže to byť pre železnice vážny problém," priblížil prezident AROS Ján Biznár.
Podľa asociácie navrhnuté riešenia neprospievajú deklarovanej snahe štátu o odbremenenie ciest od kamiónov a presunutie prepráv tovarov na železnice. AROS tvrdí, že takéto znevýhodnenie nákladnej železničnej dopravy bude mať za následok nárast kamiónovej dopravy. Nemožnosť zodpovedne sa zaväzovať pri uzatváraní budúcich kontraktov a následne garantovať svoje záväzky môže podľa asociácie negatívne ovplyvniť budúci podiel slovenských nákladných dopravcov na trhu v železničnej nákladnej preprave.
AROS upozorňuje na situáciu na železniciach,nákladné vlaky začínajú obchádzať SR
- November 2, 2022
Najčítanejšie správy
-
Priemysel: Campari predá značky Cinzano a Frattina firme Caffo Group 1915
-
NDS: Výstavba košickej R2 významne pokročila, dokončujú povrch vozoviek
-
Výnosy firmy ESET sa vlani zvýšili o 9 % na 691 mil. eur, vzrástol aj zisk
-
Amazon sa označil za podporovateľa malých a stredných podnikov v Rakúsku
-
Pozemky v Česku zdraželi za 15 rokov takmer o 320 %, rast sa ešte neskončil
-
Turizmus: Prevádzkovateľ výletných lodí Carnival zaznamenal prudký rast zisku
-
EKO: Pilotný program skráteného pracovného času spustí Poľsko v auguste
-
ASINS: V SR je vysoký podiel bankrotov, z ktorých veritelia nezískajú ani euro
-
Do Chorvátska dorazila prvá zásielka azerbajdžanskej ropy pre skupinu MOL
-
ASAI ocenila AI osobnosti roka, medzi nimi bol aj 17-ročný študent
-
Zamestnanci spoločnosti GeLiMa vyhlásili ostrý štrajk, vedenie reaguje výlukou
-
EK odporučila začať voči Rakúsku konanie z dôvodu nadmerného deficitu
-
Dolár padol voči euro na najnižšiu úroveň od roku 2021
-
Financie: NBS zhoršila prognózu ekonomického rastu, dosiahnuť by mal 1,2 %
-
Vláda určila maximálny počet žiadostí o udelenie prechodného pobytu v podnikaní
-
Priemysel: Campari predá značky Cinzano a Frattina firme Caffo Group 1915
-
Generácia Z investuje rekordne často, rolu hrajú sociálne siete
-
NDS: Výstavba košickej R2 významne pokročila, dokončujú povrch vozoviek
-
Taliansko zmrazilo aktíva ruských oligarchov za vyše dve miliardy eur
-
Počet superbohatých v Nemecku aj hodnota ich majetku rastú
-
Amazon sa označil za podporovateľa malých a stredných podnikov v Rakúsku
-
NDS: Výstavba košickej R2 významne pokročila, dokončujú povrch vozoviek
-
Výnosy firmy ESET sa vlani zvýšili o 9 % na 691 mil. eur, vzrástol aj zisk
-
ASINS: V SR je vysoký podiel bankrotov, z ktorých veritelia nezískajú ani euro
-
Priemysel: Campari predá značky Cinzano a Frattina firme Caffo Group 1915
-
Pozemky v Česku zdraželi za 15 rokov takmer o 320 %, rast sa ešte neskončil
-
Turizmus: Prevádzkovateľ výletných lodí Carnival zaznamenal prudký rast zisku
-
EKO: Pilotný program skráteného pracovného času spustí Poľsko v auguste
-
Dolár padol voči euro na najnižšiu úroveň od roku 2021
-
Do Chorvátska dorazila prvá zásielka azerbajdžanskej ropy pre skupinu MOL