Bratislava 2. novembra (TASR) – Zastropovanie cien energií pre firmy, ktoré oznámila vláda, nerieši problém železničných dopravcov. Železničiari požadujú zaradenie Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) a celého železničného sektora medzi prioritné podniky z pohľadu podpory energií a ich zaradenie medzi kritickú infraštruktúru štátu. Žiadajú tiež vytvoriť reálnu liberalizáciu na trhu s elektrinou, aby si ju každý železničný dopravca mohol nakúpiť sám. Neistota spojená s novou koncepciou spoplatnenia koľají už zároveň spôsobila, že Slovensko začínajú nákladné vlaky obchádzať. Upozornila na to Asociácia železničných dopravcov Slovenska (AROS).
Dopravcovia podľa nej ani tesne pred koncom roka nepoznajú cenu za železničnú dopravnú cestu ani cenu za elektrinu, ktorú im ŽSR dodávajú do trolejového vedenia. "Stále nevieme, za aké ceny budú nákladné vlaky jazdiť v novom roku po železničných koľajach. I keď v poslednom období čoraz častejšie od predstaviteľov štátu počúvame, že na riešenia je do konca roka dostatok času, treba však hlasne povedať, že nie je," podotkol výkonný riaditeľ AROS Patrik Benka. Riešením by mohla byť reálna liberalizácia na trhu s elektrinou, aby si ju každý železničný dopravca mohol nakúpiť sám.
Asociácia dodala, že ministerstvo dopravy dotuje sumou 22,5 milióna eur ročne ŽSR, ktoré túto dotáciu prenášajú formou zliav z ceny za použitie koľají na železničných dopravcov. Ide o udržanie konkurencieschopnosti voči železnici v okolitých štátoch a voči cestnej doprave na Slovensku. Každoročná neistota, či sa tieto peniaze na podporu nájdu a či výška sumy bude dostatočná na to, aby Slovensko prepravy tovarov neobchádzali, mala byť podľa AROS odstránená novou koncepciou spoplatnenia koľají. Tú mal podľa nej vypracovať rezort dopravy a schváliť vláda v polovici tohto roka. AROS upozornila, že doteraz sa tak nestalo a z dôvodu týchto neistôt a nepredvídateľnosti ceny Slovensko začínajú nákladné vlaky obchádzať.
"Už dnes vieme o jednom z nákladných železničných dopravcov, ktorý v roku 2023 svojich 200 nákladných vlakov smerujúcich z juhovýchodnej Európy do nemeckých a holandských prístavov, ktoré v minulom období jazdili cez Slovensko a Česko, presmeruje cez Rakúsko a Nemecko. Ak sa začnú rozhodovať obchádzať Slovensko aj ďalší nákladní železniční dopravcovia, môže to byť pre železnice vážny problém," priblížil prezident AROS Ján Biznár.
Podľa asociácie navrhnuté riešenia neprospievajú deklarovanej snahe štátu o odbremenenie ciest od kamiónov a presunutie prepráv tovarov na železnice. AROS tvrdí, že takéto znevýhodnenie nákladnej železničnej dopravy bude mať za následok nárast kamiónovej dopravy. Nemožnosť zodpovedne sa zaväzovať pri uzatváraní budúcich kontraktov a následne garantovať svoje záväzky môže podľa asociácie negatívne ovplyvniť budúci podiel slovenských nákladných dopravcov na trhu v železničnej nákladnej preprave.
AROS upozorňuje na situáciu na železniciach,nákladné vlaky začínajú obchádzať SR
- November 2, 2022
Najčítanejšie správy
-
Na Hotelovej akadémii sa konal Greenathon: študenti riešili odpad, energiu aj cirkulárnu ekonomiku
-
Poľská vláda v roku 2026 očakáva rast HDP o 3,5 %
-
Slovensko v júni čelí štyrom právnym konaniam Európskej komisie
-
P. Kmec: SR žiada historicky najvyššiu platbu z plánu obnovy za takmer 1 mld.
-
Nissan zápasí s finančnými problémami, požiadal dodávateľov o odklad platieb
-
Skupina DER Touristik SK dosiahla vlani tržby vo výške 159,3 milióna eur
-
Andrea Bocelli na koncerte v Bratislave
-
V poľskom Baltskom mori objavili veľké ložisko ropy a plynu
-
ŽSR sa dohodli s odborármi na zvýšení miezd od júla o 4,8 %
-
Analytik: Vlani pracovali ľudia v SR o dve hodiny týždenne menej
-
EK odporučila začať voči Rakúsku konanie z dôvodu nadmerného deficitu
-
Andrassy: Slovensko nemá dlhodobú stratégiu zameranú na investičný rozvoj
-
Česká automobilka Tatra Trucks plánuje najväčší investičný program v histórii
-
Bratislavská Petržalka získa do vlastníctva pozemky v areáli Veľkého Draždiaka
-
Na Hotelovej akadémii sa konal Greenathon: študenti riešili odpad, energiu aj cirkulárnu ekonomiku
-
Prezident: Štát musí nájsť spôsob, ako v budúcnosti nahradiť transakčnú daň
-
Svetová banka znížila prognózu rastu globálnej ekonomiky
-
NRSR: SP vlani hospodárila s príjmami vo výške 15,289 miliardy eur
-
Nemecko podľa OECD potrebuje rozsiahle reformy
-
Európska komisia hľadá expertov pre svoj vedecký panel o umelej inteligencii
-
Letná prestávka služby Camit News
-
Analytička: Realitné fondy vzrástli v 1. štvrťroku na nové maximum 2,9 mld. eur
-
Rakúsky minister odmieta tlak na zavádzanie elektromobility
-
ŽSR sa dohodli s odborármi na zvýšení miezd od júla o 4,8 %
-
SEVA: Na Slovensku je už takmer 3000 verejných nabíjačiek pre elektromobily
-
Analytik NBS: Trh práce sa ochladzuje, nájsť si prácu začína byť ťažšie
-
Úrad vlády chce presťahovať časť zamestnancov do štátnych budov v Karlovej Vsi
-
V poľskom Baltskom mori objavili veľké ložisko ropy a plynu
-
Revolut vytvorí nové pracovné miesta v Európe, stavia centrálu v Paríži
-
Nezamestnanosť mierne vzrástla na 3,8 %: absolventi čelia problémom napriek rastúcemu počtu ponúk