Niektoré trhy pocítia vplyvy inflácie a rastúcich úrokových sadzieb oveľa výraznejšie.
Vzhľadom na pokračujúci rast neuspokojeného dopytu po cestovaní a pokračujúci posun v spotrebiteľských preferenciách sa zážitkom darí lepšie ako hmotnému tovaru.
Bratislava 20. decembra (TASR/OTS) – Inštitút ekonomických štúdií spoločnosti Mastercard zverejnil svoju prognózu na nadchádzajúci rok, v ktorej naznačuje, ako globálna ekonomika ovplyvní rast a správanie spotrebiteľov. Ekonomický výhľad na rok 2023 vychádza z množstva verejných aj vlastných súborov dát a modelov využívaných na odhad ekonomickej aktivity. Správa sa venuje štyrom témam, ktoré budú naďalej formovať globálne ekonomické prostredie:
1. vysoké úrokové sadzby a vysoké náklady na bývanie,
2. prechod na lacnejšie alternatívy a využívanie zľavových akcií na strane spotrebiteľov,
3. ceny a preferencie,
4. postavenie obchodov s viacerými predajnými kanálmi v čase ekonomických otrasov.
Vysoké úrokové sadzby zmenia uvažovanie spotrebiteľov
Po niekoľkoročnom vzostupe trhu s bývaním sa očakáva, že výška úrokových sadzieb bude znižovať rozpočty životných nákladov a tým dôjde v útratách domácností k veľkému posunu. V hlavných vyspelých krajinách sa očakáva zníženie výdavkov, ktoré súvisia s bývaním, počas budúceho roka asi o 4,5 %, na predpandemickú úroveň. Napríklad v Spojenom kráľovstve došlo tento rok k poklesu týchto výdavkov o 1,4 percentuálneho bodu oproti roku 2019.
Využívanie zľavových akcií
Nevyhnutné výdavky by vo všeobecnosti mali zostať odolné voči inflácii, avšak spotrebitelia si budú vyberať značky, ktoré sú pre ich peňaženku priaznivé – hľadať najlepšiu cenu. Pri nákupe potravín tento rok spotrebitelia celosvetovo navštívili predajne o 31 % častejšie ako v roku 2019 (čiastočne aby obmedzili vyhadzovanie jedla), ale ich priemerná útrata za jeden nákup sa znížila asi o 9 %. Celkovo konzumenti minuli pri každom nákupe o 22 % menej ako v roku 2019. V Nemecku sa zvýšil počet návštev predajní o 23,1 % oproti roku 2019, ale zákazníci minuli o 14,5 % menej.
Ceny a preferencie
Zvyšujúce sa náklady na potraviny a energie uberajú čoraz väčšiu časť spotrebiteľského rozpočtu, to pocítia nepriaznivo najmä nízkopríjmové domácnosti. Medzi rokmi 2019 a 2022 rástli zvyšné výdavky vysokopríjmových domácností takmer dvojnásobným tempom (napríklad vo Francúzsku o 43 %) v porovnaní s domácnosťami s nižšími príjmami. Tento rozdiel sa však s normalizáciou inflácie zníži. Inštitút ekonomických štúdií v nasledujúcom roku očakáva oslabenie inflačných tlakov – priemerná miera inflácie v rozvinutých ekonomikách by mala poklesnúť z medziročných 7,1 % v 4. štvrťroku 2022 na medziročné 3,1 % v 4. štvrťroku 2023.
Obchody s viacerými predajnými kanálmi majú šancu na úspech
Väčšiu šancu zvládnuť hospodárske otrasy majú firmy predávajúce rôznymi kanálmi, pretože sa stretávajú priamo so zákazníkmi tam, kde chcú nakupovať. Z našej analýzy vyplýva, že obchody predávajúce na viacerých platformách zaznamenali zvýšenie tržieb v maloobchodnom sektore o 6 percentuálnych bodov počas roka 20223. V čase vrcholiacich lockdownov sa malé a stredne veľké reštaurácie vďaka tomu vyhli ďalšiemu poklesu tržieb, a to až o 31 %4. Podobne aj malé predajne odevov – predávajúci na viacerých kanáloch zaznamenali vyššiu mieru rastu ako predajne, ktoré sa sústredia buď iba na internetový predaj, alebo majú len kamenné pobočky, keďže rástli o 10 %, respektíve o 26 % rýchlejšie5.
Mastercard Economic Institute (MEI): Výhľad ekonomiky na rok 2023
- December 20, 2022
Najčítanejšie správy
-
KOZ: Stres v práci z používania digitálnych technológií pociťuje 63 % Slovákov -
Centeno: ECB bude možno musieť znížiť úrokové sadzby pod neutrálnu úroveň -
Slovensko predalo štvorročné dlhopisy za 817 miliónov eur s úrokom 2,5 % ročne -
PMÚ posudzuje koncentráciu spoločnosti Kofola s firmou na nápojové automaty -
Odložené daňové priznanie treba podať najneskôr do 30. júna -
Novým generálnym riaditeľom Stellantisu sa stane Antonio Filosa -
Dolce Vitaj privíta Fridu Bollani Magoni: výnimočný hudobný večer v Bratislave -
Analytik: Stavebníctvo bude pravdepodobne stále čeliť stagnujúcemu dopytu -
NBS: Umelú inteligenciu využíva 42 % finančných inštitúcií na Slovensku -
Na vlastnú žiadosť pribudlo v máji do registra vylúčených z hazardu 513 ľudí
-
Česká priemyselná produkcia v apríli vzrástla najprudšie za dva roky -
Premiér: Slovensko sa blíži k dohode s USA o výstavbe nového jadrového zdroja -
Prieskum: Zákazníci e-shopov by privítali možnosť vybrať si deň a čas doručenia -
Prieskum: Takmer polovica Slovákov dostáva len minimálne stravné -
Ministri financií EÚ schválili zavedenie eura v Bulharsku od roku 2026 -
Analytik: Domáci turizmus v SR bude musieť ponúknuť viac než len prírodu -
Andrea Bocelli na koncerte v Bratislave -
KOZ: Stres v práci z používania digitálnych technológií pociťuje 63 % Slovákov -
Centeno: ECB bude možno musieť znížiť úrokové sadzby pod neutrálnu úroveň -
Čínska automobilka BYD v apríli predbehla Teslu pri predaji v Európe
-
Letná prestávka služby Camit News -
Analytička: Realitné fondy vzrástli v 1. štvrťroku na nové maximum 2,9 mld. eur -
Rakúsky minister odmieta tlak na zavádzanie elektromobility -
ŽSR sa dohodli s odborármi na zvýšení miezd od júla o 4,8 % -
SEVA: Na Slovensku je už takmer 3000 verejných nabíjačiek pre elektromobily -
Analytik NBS: Trh práce sa ochladzuje, nájsť si prácu začína byť ťažšie -
Úrad vlády chce presťahovať časť zamestnancov do štátnych budov v Karlovej Vsi -
V poľskom Baltskom mori objavili veľké ložisko ropy a plynu -
Revolut vytvorí nové pracovné miesta v Európe, stavia centrálu v Paríži -
Nezamestnanosť mierne vzrástla na 3,8 %: absolventi čelia problémom napriek rastúcemu počtu ponúk