Bratislava 19. januára (TASR) - Najlepšou základnou školou
na Slovensku je cirkevná Základná škola (ZŠ) sv. Cyrila a Metoda v mestskej
časti Košice - Západ. Najlepšou strednou odbornou školou (SOŠ) je Súkromná
stredná odborná škola Tatranská akadémia na Ulici 29. augusta v Poprade a v
rámci gymnázií Škola pre mimoriadne nadané deti a Gymnázium na Teplickej ulici
v Bratislave. Vyplýva to z rebríčka Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy
(INEKO). TASR o tom informoval jeho analytik Matej Tunega.
Druhou najlepšou ZŠ je Spojená škola Tilgnerova z bratislavskej Karlovej Vsi,
nasleduje ZŠ Kollárova 2 zo Svätého Jura. Najvýraznejším skokanom sa medzi ZŠ
stala škola na Tematínskej ulici v Novom Meste nad Váhom. "Významné
zlepšenie v sledovaných ukazovateľoch prinieslo tejto škole posun na 20.
miesto, pričom ešte rok dozadu figurovala na 308. pozícii spomedzi približne
700 ZŠ," priblížil Tunega.
Ako druhá najlepšia škola v kategórii SOŠ sa umiestnila Obchodná akadémia
Kukučínova v Trnave, nasleduje elektrotechnická priemyselná škola na Plzenskej
v Prešove. "Najvýraznejším pozitívnym skokanom v tejto kategórii škôl je
bratislavská súkromná SOŠ HOST," doplnil analytik.
Druhú pozíciu najlepších gymnázií obhájilo v rebríčku INEKO košické Gymnázium
na Poštovej ulici a na treťom mieste skončilo Gymnázium Jura Hronca z
Novohradskej ulice v Bratislave. "Za zmienku stojí posun gymnázia v
Kráľovskom Chlmci, ktoré sa stalo celkovo najvýraznejším skokanom pri porovnaní
hodnotenia za školské roky 2020/21, respektíve 2021/22," spresnil Tunega.
Do rebríčkov boli podľa INEKO zaradené školy so vzorkou v priemere aspoň 20
žiakov, respektíve absolventov počas každého z uplynulých štyroch rokov.
"Hodnotenie škôl odráža dosiahnuté výsledky na dlhšom časovom horizonte,
pričom v prípade ZŠ do hodnotenia vstupujú výsledky Testovania 9, Testovania 5
a mimoriadne výsledky žiakov v súťažiach oceňovaných ministerstvom
školstva," poukázal Tunega.
Pri stredných odborných školách a gymnáziách nahrádzajú testovanie písomné
maturity, hodnotí sa aj pomer miery nezamestnanosti absolventov školy k
priemernej miere nezamestnanosti v okrese, kde škola sídli.
Tunega ocenil, že sa ministerstvo školstva vrátilo k realizovaniu Testovania 9
a písomnej časti maturít, aj k testovaniu piatakov. "Celoplošné merania sú
totižto dôležité nielen pre zabezpečenie spätnej väzby pre školy, zriaďovateľov
a rodičov, ale sú tiež jedným z predpokladov na odstraňovanie informačnej
nerovnosti a následný rast kvality vzdelávania," poznamenal. Ich
pravidelnú realizáciu považuje za kľúčovú aj pre meranie tzv. pridanej hodnoty
vo vzdelávaní.