Moskva/New York 23. septembra (TASR) - Ruský zákaz vývozu motorovej nafty predstavuje riziko, ktoré by mohlo prehĺbiť nedostatok palív na globálnom trhu. TASR o tom informuje na základe správy CNBC.
Rusko vo štvrtok (21. 9.)
zaviedlo časovo neobmedzený zákaz vývozu nafty a benzínu do väčšiny
krajín, čím sa zvýšilo riziko narušenia dodávok pohonných látok pred
zimou a prehĺbenia ich globálneho nedostatku.
Vládne nariadenie podpísané premiérom Michailom Mišustinom dočasne
obmedzilo "vývoz automobilového benzínu a motorovej nafty s cieľom
stabilizovať domáci trh".
Zákaz bol
zverejnený vo štvrtok a nadobudol okamžitú platnosť. Vzťahuje sa na
všetky krajiny okrem štyroch bývalých sovietskych štátov a nemá
stanovený dátum platnosti. Medzi krajiny, na ktoré sa zákaz nevzťahuje,
patria Bielorusko, Kazachstan, Arménsko a Kirgizsko, ktoré sú členmi
Euroázijskej hospodárskej únie vedenej Moskvou.
Rusko je jedným z najväčších dodávateľov motorovej nafty na svete a
významným vývozcom ropy. Účastníci trhu sa obávajú potenciálneho vplyvu
ruského zákazu, najmä v čase, keď sú svetové zásoby motorovej nafty na
nízkych úrovniach.
Podľa
energetických analytikov vágne formulácie použité v ruskom oznámení
sťažujú presné posúdenie toho, ako dlho bude zákaz platiť. Takisto
varovali, že Moskva by sa mohla opäť snažiť použiť dodávky palív pred
ďalšou zimnou vykurovacou sezónou na zvýšenie tlaku na západné krajiny,
ktoré podporujú Ukrajinu.
Hovorca
Kremľa v piatok (22. 9.) uviedol, že zákaz vývozu palív bude platiť tak
dlho, ako to bude potrebné na zabezpečenie stability domáceho trhu.
Podľa analytikov sa ruský export motorovej nafty dostal v týždňoch pred
štvrtkovým zákazom pod tlak v dôsledku slabého rubľa, údržby domácich
rafinérií a úsilia vlády zvýšiť zásobovanie domáceho trhu.
"Všetky dohody uzavreté pred nadobudnutím účinnosti nariadenia stále
platia, čo znamená, že pravdepodobnosť okamžitého zastavenia vývozu
motorovej nafty a benzínu je nepravdepodobná, s najväčšou
pravdepodobnosťou by trvalo 1 až 2 týždne, kým by sa jeho vplyv
prejavil," uviedol hlavný analytik spoločnosti Kpler Viktor Katona.
Podľa neho by však v tom čase už mohol byť zákaz zrušený.
Odhaduje sa, že pred nevyprovokovaným útokom Ruska na Ukrajinu vo
februári minulého roka ruské rafinérie vyvážali okolo 2,8 milióna
barelov (1 barel = 159 litrov) ropných produktov denne. Podľa analytikov
ING toto číslo odvtedy kleslo na približne 1 milión barelov denne.
Rusko však naďalej zostáva významným hráčom na svetových energetických
trhoch.
Podľa hlavného komoditného
stratéga ING Warrena Pattersona ruský zákaz vývozu pohonných látok je
dôležitým faktorom pred blížiacou sa zimou na severnej pologuli, keď sa
tradične zvyšuje dopyt. Ako ďalšie faktory, ktoré by mohli prispieť k
napätiu na trhu, uviedol obmedzenie produkcie ropy zo strany aliancie
OPEC+, oživenie leteckej dopravy a snahu Európy nahradiť ruské ropné
destiláty po tom, ako vo februári vstúpil do platnosti zákaz ich dovozu.
Saudská Arábia 5. septembra uviedla, že predĺži zníženie ťažby ropy o 1
milión barelov denne až do konca roka. Rusko sa zaviazalo obmedziť
export ropy o 300.000 barelov denne takisto do konca roka. Obe krajiny
uviedli, že svoje dobrovoľné znižovanie budú prehodnocovať na mesačnej
báze.
"Cieľom tohto zákazu je zrejme
uvoľniť napätie a znížiť vysoké ceny na domácom ruskom trhu, kde vysoké
ceny ropy v kombinácii s oslabeným rubľom musia byť pre ruských
spotrebiteľov bolestivé," uviedol v piatok šéf oddelenia komodít firmy
Investec Callum Macpherson.
Dodal
však, že aktuálny zákaz exportu palív pripomína aj prerušenia dodávok
ruského plynu do Európy, ktoré sa začali v roku 2021. Upozornil, že aj
vtedy išlo o "údajne dočasné prerušenia", aby Rusko naplnilo domáce
zásobníky. "Môže to byť len náhoda, že tento zákaz bol oznámený deň po
tom, ako Rusko zažilo ťažké chvíle v OSN, alebo môže ísť o rozšírenie
politiky využívania energií ako zbrane v reakcii na to."