Bratislava 25. januára (TASR) - Kým Slovensko nechcelo zahrnút podporu cistejších vozových parkov nákladných áut ani do plánu obnovy, Taliansko a Španielsko coskoro zacnú dávat príspevky svojim cestným dopravným firmám. Poukázalo na to vo štvrtok Združenie cestných dopravcov Slovenskej republiky (CESMAD Slovakia) s tým, že iné krajiny EÚ, na rozdiel od Slovenska, aj prakticky konajú.
"Na Slovensku môžeme o podobnej podpore iba snívat a nie je sa preco divit, že v pocte vozidiel na alternatívne ekologické pohony sme na chvoste krajín EÚ. Opakovane sme podobné návrhy predkladali aj my. Tu nám iné vlády ukazujú, že ked sa chce, tak sa dá," objasnil prezident združenia Pavol Pieštanský.
CESMAD Slovakia ako príklad uviedlo Taliansko, ktoré vyclenuje 25 miliónov eur pre cestných nákladných dopravcov pri obnove vozových parkov. Z toho ide podla združenia 2,5 milióna eur pre nákup vozidiel od 3,5 tony na alternatívne pohony so stlaceným zemným plynom (CNG), skvapalneným zemným plynom (LNG), hybridným dieselovo-elektrickým a cisto elektrickým pohonom.
Dalších 15 miliónov eur pôjde podla združenia na "šrotovné", ak sa pri nákupe nových nákladných vozidiel s dieselovými motormi normy Euro VI/EA tie staré nad 3,5 tony zlikvidujú. Na prívesy a návesy pre kombinovanú dopravu alebo prípojné vozidlá nad 7 ton, ktoré slúžia na prepravu rýchlo sa kaziacich potravín, je urcených 7,5 milióna eur.
Združenie taktiež vyzdvihlo španielsku schému, ktorá vyclenuje európske peniaze pre dopravcov, ak musia prejst na inteligentné digitálne tachografy. "Na Slovensku si naopak musí poradit s povinným prechodom, žial, samotný sektor cestnej dopravy, ktorého možnosti sú limitované," uzavrel Pieštanský.