Bratislava 29. februára (TASR) - Súcastou navrhovaného uznesenia zo štvrtkového zasadnutia vlády v Košiciach je posúdit možnosti na prijatie opatrení, ktoré by zvýhodnili nákup a lízing elektromobilov v kategóriách M a N, podpora výstavby neverejných nabíjaciek na elektromobily, ale napríklad aj docasné zvýhodnenie elektromobilov pri poplatkoch za užívanie dialnic a rýchlostných ciest. Vo štvrtok o tom informoval riaditel Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) Patrik Križanský.
"Vyzerá to tak, že vláda chce do štyroch mesiacov spravit jasno v tom, ci na Slovensku budeme mat dotácie na elektromobily alebo nie. SEVA opakovane upozornuje na príležitost zaviest dotacné programy z prostriedkov plánu obnovy a odolnosti, kde máme mnoho príkladov zo zahranicia a overenú prax," zhodnotil možné dotácie, danové úlavy a dalšie opatrenia na podporu adaptácie elektromobilov Križanský.
Ministerstvo financií má podla šéfa SEVA do konca roka nájst spôsoby, ako zvýhodnit elektromobily aj pri odpisoch. Firmy by tak mohli rýchlejšie znižovat svoj zdanitelný príjem prostredníctvom nákladov spojených s kúpou a používaním elektromobilov. Podla riaditela SEVA môže takýto stimul podporit rýchlejšiu adaptáciu elektromobilov vo firmách vdaka tomu, že poskytne financnú motiváciu na prechod na bezemisnú dopravu.
Slovenské automobilky podla Križanského treba podporit nielen financne a legislatívne, ale napríklad aj vytváraním podmienok na výskum a vývoj, vzdelávanie a prípravu pracovnej sily ci odborných kapacít. "Inovatívne odvetvia sú pre elektromobilitu klúcové, preto SEVA podporuje napríklad aj spustenie vzdelávacieho programu European Battery Academy," zdôraznil Križanský.
Další z pilierov je podla SEVA rozvoj batériového priemyslu a podpora obnovitelných zdrojov energie. Križanský upozornil, že výrobcovia batérií aj samotné automobilky velmi detailne sledujú svoju uhlíkovú stopu, a preto hladajú lokality, v ktorých je dostatok obnovitelných zdrojov energie. "Vláda musí preto hladat spôsoby, ako podporit rozvoj a integráciu obnovitelných zdrojov do nášho energetického mixu, ci už zjednodušovaním povolovacieho procesu, alebo zavedením legislatívnych a regulacných opatrení, ktoré ulahcia ich adopciu a rozšírenie," dodal Križanský.
"Vyzerá to tak, že vláda chce do štyroch mesiacov spravit jasno v tom, ci na Slovensku budeme mat dotácie na elektromobily alebo nie. SEVA opakovane upozornuje na príležitost zaviest dotacné programy z prostriedkov plánu obnovy a odolnosti, kde máme mnoho príkladov zo zahranicia a overenú prax," zhodnotil možné dotácie, danové úlavy a dalšie opatrenia na podporu adaptácie elektromobilov Križanský.
Ministerstvo financií má podla šéfa SEVA do konca roka nájst spôsoby, ako zvýhodnit elektromobily aj pri odpisoch. Firmy by tak mohli rýchlejšie znižovat svoj zdanitelný príjem prostredníctvom nákladov spojených s kúpou a používaním elektromobilov. Podla riaditela SEVA môže takýto stimul podporit rýchlejšiu adaptáciu elektromobilov vo firmách vdaka tomu, že poskytne financnú motiváciu na prechod na bezemisnú dopravu.
Slovenské automobilky podla Križanského treba podporit nielen financne a legislatívne, ale napríklad aj vytváraním podmienok na výskum a vývoj, vzdelávanie a prípravu pracovnej sily ci odborných kapacít. "Inovatívne odvetvia sú pre elektromobilitu klúcové, preto SEVA podporuje napríklad aj spustenie vzdelávacieho programu European Battery Academy," zdôraznil Križanský.
Další z pilierov je podla SEVA rozvoj batériového priemyslu a podpora obnovitelných zdrojov energie. Križanský upozornil, že výrobcovia batérií aj samotné automobilky velmi detailne sledujú svoju uhlíkovú stopu, a preto hladajú lokality, v ktorých je dostatok obnovitelných zdrojov energie. "Vláda musí preto hladat spôsoby, ako podporit rozvoj a integráciu obnovitelných zdrojov do nášho energetického mixu, ci už zjednodušovaním povolovacieho procesu, alebo zavedením legislatívnych a regulacných opatrení, ktoré ulahcia ich adopciu a rozšírenie," dodal Križanský.