Bratislava 9. mája (TASR/OTS) - Nadácia VINCI Autoroutes zverejňuje výsledky 14. Európskeho barometra zodpovedného šoférovania.
• 67 % európskych vodičov používa telefón za volantom
• 38 % šoféruje, keď cíti veľkú únavu
• 31 % sa úmyselne „nalepí“ na vozidlo, ktoré ich niečím podráždi
• 52 % opýtaných priznáva, že nadáva iným vodičom
• 21 % vystúpi z vozidla, aby si vyjasnilo situáciu s iným vodičom
V predvečer predĺženého víkendu Nanebovstúpenia Pána, ktorý je na cestách jedným z najrušnejších v roku, zverejnila Nadácia VINCI Autoroutes výsledky 14. Barometra zodpovedného šoférovania. Tento rozsiahly každoročný prieskum, ktorý uskutočnila agentúra Ipsos medzi 12 413 respondentmi v 11 európskych krajinách, hodnotí správanie a vnímanie vodičov v Európe. Umožňuje nám monitorovať zmeny v rizikovom správaní a osvedčených postupoch, aby bolo možné lepšie zacieliť preventívne posolstvá.
HLAVNÉ ZISTENIA V SKRATKE
Atmosféra napätia a úzkosti, ktorá zostáva veľmi vysoká
• 83 % európskych vodičov tvrdí, že sa obáva agresívneho správania iných vodičov (83 % slovenských vodičov);
• 52 % opýtaných priznáva, že nadáva iným vodičom (43 %);
• 50 % trúbi na vodičov, ktorí ich vytáčajú (47 %);
• 31 % sa úmyselne „nalepí“ na vozidlo vodiča, ktorý ich vytáča (24 %);
• 21 % vystúpi z vozidla, aby si vyjasnilo situáciu s iným vodičom (24 %).
Pravidlá cestnej premávky sa často porušujú bez ohľadu na bezpečnosť.
• 85 % európskych vodičov tvrdí, že prekračuje povolenú rýchlosť o niekoľko kilometrov za hodinu (84 % slovenských vodičov);
• 58 % respondentov tvrdí, že nedodržiava bezpečnostné vzdialenosti (56 %);
• 53 % jazdí v strednom pruhu diaľnice, keď je pravý pruh voľný (47 %);
• 35 % predbieha vpravo na diaľnici (24 %).
Rozptýlenie, ktoré je nebezpečné pre jazdu, sa týka veľkej väčšiny vodičov.
• 77 % európskych vodičov používa za volantom smartfón alebo programujú GPS (80 % Slovákov);
• 67 % používa telefón za volantom (+4 v porovnaní s rokom 2018; 71 %) a 44 % dokonca pravidelne (43 %). Bluetooth je čoraz rozšírenejší: 57 % vodičov ho používa na telefonovanie (+12 v porovnaní s rokom 2018; 58 %);
• Z tých, ktorí používajú telefón, 14 % malo alebo takmer malo nehodu v dôsledku používania telefónu za volantom (13 %);
• 84 % vodičov tvrdí, že počas jazdy niekedy odvráti pohľad od cesty na viac ako 2 sekundy (+6 za 4 roky; 75 %).
Ospalosť: podceňované, ale veľmi reálne riziko
• 38 % európskych vodičov tvrdí, že šoférujú, keď sa cítia veľmi unavení (30 % slovenských vodičov). Patrí medzi nich:
• 38 % (42 %) už malo dojem, že im za volantom padala hlava oproti 26 % vodičov vo všeobecnosti (27 %) ;
• 18 % (20 %) malo nehodu alebo takmer malo nehodu v dôsledku spánku za volantom, oproti 13 % vodičov vo všeobecnosti (12 %) ;
• 38 % (35 %) sa nikdy nezastaví na zdriemnutie oproti 38 % vodičov vo všeobecnosti (40 %).
Alkohol a drogy: najmä mladí muži
• 17 % mužov vo veku 25 až 34 rokov (12 % slovenských mužov vo veku 25 až 34 rokov) už šoférovalo pod vplyvom alkoholu, t. j. keď prekročilo povolenú hranicu alkoholu a pociťovalo účinky alkoholu na svoj fyzický stav alebo vnímanie, oproti 7 % vodičov vo všeobecnosti (3 %) ;
• 9 % mužov vo veku 25 až 34 rokov (7 % slovenských mužov vo veku 25 až 34 rokov) už šoférovalo po fajčení marihuany oproti 4 % vodičov vo všeobecnosti (1 %);
• 26 % všetkých vodičov, ktorí uviedli, že šoférovali pod vplyvom alkoholu, šoférovalo aj po fajčení marihuany (25 %);
• 40 % vodičov, ktorí si sadli za volant pod vplyvom alkoholu, už malo alebo takmer malo nehodu súvisiacu s týmto excesom (53 %).
Významný vplyv nehody alebo takmer nehody na správanie vodičov: prečo čakať na tragédiu, kým si osvojíme zodpovedné riadenie?
• 89 % európskych vodičov, ktorí osobne mali alebo takmer mali nehodu, alebo ktorým niekto blízky zahynul alebo sa vážne zranil pri dopravnej nehode, zlepšilo svoje správanie za volantom (90 %).
Patrí sem:
• 82 % respondentov tvrdí, že sú na cestách ostražitejší (90 %);
• 77 % respondentov tvrdí, že prísnejšie dodržiavajú pravidlá cestnej premávky (81 %);
• 30 % je viac vystresovaných, keď šoférujú (31 %).
„Obraz Európanov za volantom, ktorý vyplynul z najnovšieho vydania Barometra zodpovedného šoférovania, odráža spoločnosť rozdelenú medzi strach z nárastu násilia, a to aj na cestách, a ťažkosti, ktoré majú všetci bez ohľadu na vek pri prijímaní opatrení na jeho zníženie. Rešpektovanie pravidiel cestnej premávky, uvedomovanie si dôsledkov svojho konania pre seba a pre ostatných, odolávanie impulzívnosti a individualizmu sú spôsoby boja proti násiliu na cestách a násiliu vo všeobecnosti.“
Bernadette Moreau,
generálna delegátka Nadácie VINCI Autoroutes
OTS: Egocentrizmus, pocit všemocnosti, agresivita...správanie vodičov, zrkadlo nedostatkov spoločnosti
- Máj 9, 2024

Najčítanejšie správy
-
Cestujúci po nehode vlakov majú nárok na odškodnenie, ZSSK ich bude kontaktovať -
Chripko: Umelá inteligencia sa bude snažiť pochopiť, čo klient banky potrebuje -
Priemysel: Produkcia priemyslu v eurozóne aj v EÚ v septembri vzrástla -
Ukrajinská pšenica zavalila strednú a východnú Európu, mlynári žiadajú podporu -
Holandsko preberá kontrolu nad výrobcom čipov Nexperia, ktorého vlastnia Číňania -
Analytici: Prebytky zahraničného obchodu SR by sa mohli pomaly zvyšovať -
Analytici: Inflácia by sa mala spomaliť aj v novembri, ale v decembri sa zrýchli -
MH: Nový závod medzinárodnej skupiny Neways v SR vytvorí stovky pracovných miest -
Zakladateľ spoločnosti Oracle Larry Ellison sa stal najbohatším človekom sveta -
Rok po Draghiho správe EK vysvetľuje ako posilňuje konkurencieschopnosť EÚ
-
Hotelierom roka 2024 je riaditeľka Apollo Hotela Bratislava -
Top firmy odviedli na daniach vyše 7 miliárd eur, najviac Volkswagen -
Nemecká vláda sa dohodla, vojenská služba môže byť čiastočne povinná -
MH: Nový závod medzinárodnej skupiny Neways v SR vytvorí stovky pracovných miest -
Cestujúci po nehode vlakov majú nárok na odškodnenie, ZSSK ich bude kontaktovať -
Bulharsko prijalo zákon o prevzatí kontroly nad ruskou rafinériou Lukoil -
Taliansky priemysel v septembri zvýšil produkciu -
Vlani nadobudlo slovenské občianstvo najviac osôb za poslednú dekádu -
Nemeckí zákonodarcovia schválili predĺženie Deutschlandticket do konca roka 2030 -
Reality: Slovenské retailové parky zostávajú pre developerov atraktívne
-
Nemecko plánuje obmedziť sociálne dávky pre Ukrajincov -
Priemysel: EK podozrieva Red Bull zo zneužívania dominantnej pozície na trhu -
MH: Nový závod medzinárodnej skupiny Neways v SR vytvorí stovky pracovných miest -
Priemysel: Produkcia priemyslu v eurozóne aj v EÚ v septembri vzrástla -
Spoločnosti dm drogerie markt vzrástli medziročne tržby o 13,2 % na 570 mil. eur -
Poistenie: Talianska Generali v prvých 9 mesiacoch 2025 zvýšila zisk o 14 % -
Europoslanci žiadajú 90-percentné zníženie emisií v klimatickom práve EÚ -
Analytici: Inflácia by sa mala spomaliť aj v novembri, ale v decembri sa zrýchli -
Enviro: Súčasťou vyzbieraného elektroodpadu bolo 244 ton fotovoltických panelov -
Auto: Volkswagen bude v Číne samostatne vyvíjať čipy pre autonómne riadenie