E-commerce na Slovensku vlani narástol o šesť percent

  • Január 13, 2025

 e-commerce-1606962_1280.png

Bratislava 13. januára (TASR) - E-commerce na Slovensku vlani narástol o šesť percent, pričom v poslednom kvartáli dosiahol rast až o sedem percent. Skokanom roka sú solárne zostavy, ktoré medziročne narástli o 1137 %. Informoval o tom v pondelok nákupný poradca Heureka na základe svojej analýzy.
"Ročný obrat dosiahol 1,84 miliardy eur a je druhým najvyšším v histórii slovenského e-commerce za rekordnými 2,08 miliardami z roku 2021. V susednom Česku, kde konsolidácia verejných financií začala už pred dvoma rokmi, bol nárast o päť percent," uviedla spoločnosť. Najsilnejšou kategóriou zostáva elektronika, ktorej podiel na celkovom obrate e-commerce predstavuje 21,1 %. Za ňou nasledujú dielňa, stavba, záhrada (13,8 %) a tretia je kategória auto-moto s vyše deviatimi percentami.
Skokanom roka sú podľa spoločnosti solárne zostavy s nárastom 1137 %, pričom v Česku narástli o 604 %. "V Česku sú však solárne zostavy populárnejšie už dlhšie obdobie. Veľký vplyv na tom má zdražovanie energií v uplynulých rokoch. O to väčšie prekvapenie bol ich výsledok na Slovensku, kde sa ceny energií pre domácnosti ani v roku 2025 výraznejšie nezmenia," dodal generálny riaditeľ Heureka Group David Chmelař. Z analýzy spoločnosti vyplýva, že prepadákom roka sa stali operačné systémy s poklesom o 81 %.
Počet aktívnych e-shopov klesol na 13.900, čo podľa spoločnosti zodpovedá očakávanému čisteniu trhu. "Aj keď väčšina e-shopov zvládla prejsť dvojročným obdobím korekcie, niektorí obchodníci neboli schopní pokračovať a svoju činnosť museli ukončiť. Avšak prebehli aj akvizície, vďaka ktorým sú na trhu väčší hráči, z čoho môžu profitovať práve slovenskí spotrebitelia," objasnil Chmelař.
Slovenský e-commerce podľa neho v tomto roku ovplyvní konsolidácia v podobe zvýšenej dane z pridanej hodnoty (DPH), ako aj blížiaca sa transakčná daň. Vývoj sa bude odvíjať aj od celkového vývoja slovenskej ekonomiky. Výrazný vplyv môžu mať aj príchod či stratégia zahraničných hráčov.
Spotrebitelia sa podľa spoločnosti stále budú vyhýbať impulzívnym nákupom a budú o nich viac rozmýšľať. "Z pohľadu e-shopov očakávame ďalší nárast digitalizácie a implementáciu umelej inteligencie," uzavrel Chmelař.

 Späť

Najčítanejšie správy