Paríž/Washington 1. marca (TASR) - Návrhy USA, ktoré plánujú zasiahnuť lode vyrobené v Číne vysokými prístavnými poplatkami, budú mať veľký vplyv na všetky firmy v odvetví kontajnerovej dopravy. Väčšina kontajnerových plavidiel sa totiž vyrába v Číne. Upozornila na to francúzska lodná spoločnosť CMA CGM. TASR o tom informuje na základe správy Reuters.
Kancelária amerického obchodného zástupcu navrhla poplatky až vo výške 1,5 milióna USD (1,44 milióna eur) pre plavidlá vyrobené v Číne, ktoré vstúpia do amerických prístavov. Ide o súčasť vyšetrovania expanzie Číny v sektore stavby lodí, námornej dopravy a logistiky.
"Čína stavia viac ako polovicu všetkých kontajnerových lodí na svete, takže by to malo významný vplyv na všetky lodné spoločnosti," povedal novinárom finančný riaditeľ CMA CGM Ramon Fernandez.
Spoločnosť CMA CGM je treťou najväčšou kontajnerovou prepravnou firmou na svete. Má veľké zastúpenie v USA, kde prevádzkuje niekoľko prístavných terminálov, zatiaľ čo jej dcérska spoločnosť APL má desať lodí, ktoré sa plavia pod vlajkou USA, povedal Fernandez.
Skupina už očakáva určitý vplyv na lodnú dopravu v tomto roku po zavedení nových ciel amerického prezidenta Donalda Trumpa.
Snaha vyhnúť sa clám už v minulom roku prispela k zvýšeniu lodnej prepravy, čo je trend, ktorý pokračoval aj na začiatku roka 2025, povedal Fernandez.
CMA CGM vykázala v roku 2024 nárast objemu prepravy o 7,8 %, čo prinieslo skupine zvýšenie tržieb o 18 % na 55,48 miliardy USD.
Výhľad na tento rok je však menej priaznivý vzhľadom na geopolitickú neistotu a riziko nadmernej kapacity plavidiel, povedal.
Americké prístavné poplatky pre čínske lode ovplyvnia všetky lodné spoločnosti
- Marec 3, 2025
Najčítanejšie správy
-
Financie: Bulharsko očakáva, že EÚ schváli jeho žiadosť o zavedenie eura
-
Slovnaft bude zásobovať český trh aj po skončení výnimky na ruskú ropu
-
Slovensko predalo štvorročné dlhopisy za 817 miliónov eur s úrokom 2,5 % ročne
-
Prezident: Štát musí nájsť spôsob, ako v budúcnosti nahradiť transakčnú daň
-
NBS: Slovenský finančný sektor je stabilný, čelí však neistote a rizikám
-
Ceny v Poľsku v máji medziročne stúpli o 4,1 %, priemerná mzda narástla o 9,5 %
-
Poľské ministerstvo rozvoja navrhuje zaradiť drevo medzi strategické suroviny
-
Burza: S&P 500 a Nasdaq majú za sebou najlepší mesiac od novembra 2023
-
Česmad: Na Slovensku chýba vyše 16.000 profesionálnych vodičov
-
ISA: Emisie CO2 pri výrobe elektriny na Slovensku vlani klesli pod 100 g na kW
-
Dolce Vitaj privíta Fridu Bollani Magoni: výnimočný hudobný večer v Bratislave
-
Novým generálnym riaditeľom Stellantisu sa stane Antonio Filosa
-
Prieskum: Umelá inteligencia mení spôsob, akým zákazníci nakupujú
-
Ministerstvo dopravy hľadá dohodu, aby odvrátilo plánovanú blokádu dopravcov
-
Confindustria nalieha na EÚ, aby urýchlila obchodné dohody mimo USA
-
Finančná správa zaregistrovala z úradnej moci 161.970 daňovníkov
-
Turizmus: Chorvátsko už nevládne, Česi radšej smerujú do Talianska či Španielska
-
ECB: Lagardová je odhodlaná dokončiť svoje funkčné obdobie v banke
-
O. Blume: Volkswagen plánuje masívne investície v USA
-
Slovenskí a českí zbrojári budú spolupracovať v obrannom priemysle
-
ÚRSO: Apríl a máj priniesli záporné ceny elektriny z OZE
-
Nezamestnanosť v Taliansku v apríli klesla na najnižšiu úroveň od roku 2007
-
R. Chovanec: Afrika je kontinentom príležitostí pre slovenských podnikateľov
-
Čoraz viac obyvateľov SR platí mobilom, je to už 30 % platieb
-
MFSR: Deficit štátneho rozpočtu v máji medziročne klesol o vyše štvrtinu
-
Letnú sezónu na bratislavskom letisku odštartovala nová linka do Zadaru
-
Malé a stredné podniky v Nemecku obmedzujú zahraničné aktivity
-
Predaj Tesly v Nórsku vzrástol v máji medziročne o 213 %, v Španielsku naopak ďalej klesá, v Portugalsku sa prepadá
-
Slovensko predalo štvorročné dlhopisy za 817 miliónov eur s úrokom 2,5 % ročne
-
NBS: Slovenský finančný sektor je stabilný, čelí však neistote a rizikám