Užitočné informácie o elektronických schránkach právnických osôb

  • August 8, 2016

email-826333_960_720.jpg Národná agentúra pre sieťové a elektronické služby (NASES) k 1. augustu zriadila 322 974  schránok právnických osôb na doručovanie úradných rozhodnutí.

Podľa generálneho riaditeľa Norberta Molnára proces zriaďovania týchto schránok prebehol bezproblémovo a v prípade akýchkoľvek otázok môžu štatutárni zástupcovia právnických osôb kontaktovať v pracovných dňoch od 8:00 do 18:00 Kontaktné centrum NASES na telefónnom čísle +421 2 35 803 083.

Elektronické schránky právnických osôb zriadených na ústrednom portáli boli automaticky aktivované na doručovanie v zmysle zákona č. 305/2013 Z. z. o e-Governmente.

Povinná aktivácia sa týka len právnických osôb a zapísaných organizačných zložiek, ktoré majú sídlo na území Slovenskej republiky. Pred 1. augustom týmto subjektom neboli elektronické schránky aktivované povinne (na základe zákona). O ich aktiváciu mohol takýto subjekt požiadať dobrovoľne.

Zmena, ktorá nastala 1. augusta 2016 spočíva v tom, že proces aktivácie elektronickej schránky týchto subjektov sa začal priamo zo zákona, tzv. „povinne“. Na začatie povinnej aktivácie nie je potrebný žiaden úkon majiteľa, aktiváciu elektronickej schránky vykoná správca modulu elektronických schránok (Úrad vlády Slovenskej republiky).

Celý proces aktivácie elektronických schránok právnických osôb a zapísaných organizačných zložiek bude prebiehať postupne:
•    proces aktivácie sa začal 1. augusta 2016 a bude ukončený 1. 1. 2017,
•    po 1. auguste sa budú v rámci prechodného obdobia schránky automaticky aktivovať na doručovanie a to momentom prvého prístupu (prvého prihlásenia) osoby oprávnenej pristupovať a disponovať za právnickú osobu alebo zapísanú organizačnú zložku s elektronickou schránkou do elektronickej schránky, alebo
•    najneskôr  1. januára 2017, kedy budú aktivované na doručovanie všetky elektronické schránky právnických osôb a organizačných zložiek (aj tie, do ktorých nebolo počas prechodného obdobia vstúpené).

Schránka sa teda automaticky aktivuje prvým prihlásením. V prípade, že sa štatutárny zástupca do nej neprihlási do konca roka, od 1. januára 2017 bude jeho schránka aktivovaná na doručovanie automaticky. Na doručenú poštu v schránke si užívatelia potom môžu nastaviť notifikácie, či už na e-mail alebo SMS. Zároveň môžu poveriť inú osobu na vstup do schránky.

Povinná aktivácia elektronických schránok sa nevzťahuje na fyzické osoby a fyzické osoby – podnikateľov, ktorí si môžu aktivovať svoje schránky kedykoľvek dobrovoľne na stránke slovensko.sk.

Elektronicky doručené úradné rozhodnutie je rovnocenné rozhodnutiu, ktoré orgán verejnej moci doručuje v  papierovej forme. Právnickým osobám môžu teda orgány verejnej moci do aktivovaných elektronických schránok doručovať napr. oznámenia a rozhodnutia úradov, súdne rozhodnutia a pod. V prípade, že majú zaručený elektronický podpis (ZEP), môžu schránky využívať aj na aktívnu komunikáciu so štátom.

Prístup  do elektronických schránok majú štatutárni zástupcovia spoločností. Aby sa štatutárny zástupca právnickej osoby mohol prihlásiť do elektronickej schránky a komunikovať elektronicky, potrebuje občiansky preukaz s čipom a bezpečnostný osobný kód, tzv. BOK. Ten si vybaví na oddelení dokladov na polícii alebo v jednom z Klientských centier.

Na polícii by si mal štatutár právnickej osoby požiadať o:
•    občiansky preukaz s elektronickým čipom,
•    čítačku čipových kariet,
•    bezpečnostný osobný kód (BOK),
•    a zaručený elektronický podpis, ktorý takto môžu získať zadarmo.

Aby sa užívateľ mohol prihlásiť do svojej elektronickej schránky , do svojho počítača si musí ešte:
•    stiahnuť aplikáciu na prihlasovanie (eID klient),
•    a stiahnuť ovládače k čítačke čipových kariet.

Pre lepšiu orientáciu užívateľov NASES pripravil aj inštruktážne videá, ktoré sú dostupné na adrese: https://www.slovensko.sk/sk/navody/videonavody.

Termín 1. augusta 2016, kedy sa majú všetkým právnickým osobám aktivovať elektronické schránky na doručovanie priniesla novela zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve, ktorá nadobudla účinnosť dňa 1. júla 2015.

Bližšie  informácie k postupu pri aktivácii elektronických schránok nájdete v Metodickom usmernení k povinnej aktivácii.


 Späť

Najčítanejšie správy