To, že prišli časy krízy si už asi všimol každý. Je však jasné, že iba mesiac dozadu by iba málokto čakal, že budete dnes čítať príbeh, ktorý vám chceme vypovedať.
Mauro je taliansky podnikateľ, ktorý žije na Slovensku, konkrétne v Nitre už dlhé roky. „Slovensko bolo láskou na prvý pohľad a tak som si povedal, prečo nie...vyskúšame podnikanie v tejto krajine.“
Vo februári nakúpil prostredníctvom svojej firmy, ktorá sa venuje importu vína, zhruba 5000 fliaš prosecca. Niečo na základe objednávok od svojich klientov (reštaurácií). Časť nakúpil, nakoľko v spolupráci s patrónom festivalu Viva Italia, Fabiom Bortollinim, organizovali 10 jarných etáp Promo Tour-u tohto talianskeho festivalu v Poprade. Ako si môžete domyslieť, z dôvodu šírenia korona vírusu bolo Promo Tour zrušené, a taktiež všetky reštaurácie z rovnakého dôvodu zrušili všetky svoje objednávky. A tak sa náš benátsky podnikateľ ocitol so šiestimi paletami vína na sklade.
„Zo začiatku, keď sa zrušil Tour som nebol znepokojený. Pomyslel som si: určite sa mi víno podarí predať...aj preto, lebo dovážam produkt výlučne top kvality DOCG. Potom ale všetci moji klienti z oblasti Gastro zrušili objednávky a niektorí nám zanechali niekoľko významných nesplatených platieb. Pokým som pracoval s profesionálnymi gastro zariadeniami, ktoré predávali moje víno, nebol žiadny problém. No predávať priamo konečnému klientovi je úplne iný príbeh. Čakajú, že kúpia prosecco za 5,-€, pretože v supermarkete nájdu v tej cene DOC, ktorého hrozno rastie v industriálnej zóne pri Vicenze.“
„Majiteľ našich skladových priestorov nám vyhovel a dal zľavu na nájom, no to však nestačí, nakoľko nájom platiť aj naďalej musíme. Vec, ktorá mi nedáva spávať.“ Hovorí rozhorčene Mauro, kým nám rozpráva svoj príbeh.
Kto pracuje výhradne v sektore HoReCa (reštaurácie, hotely, kaviarne...) prechádza práve obrovskou krízou, a nielen na Slovensku.
„Verím tomu, že niektoré drobné vinárstva tento rok zahodia časť svojho vína, keďže prosecco je produkt s krátkou životnosťou. Nie je ako červené vína, ktoré vieme skladovať dlhší čas“, hovorí Mauro.
Jeden z významných sektorov, ktorý utrpel významnú stratu po lockdowne barov, reštaurácií je práve víno. Podľa štatistík asociácie UIV (talianska únia vinárov), v sektore HoReCa sa skonzumuje 7 miliónov hektolitrov talianskeho vína ročne vo svete, zhruba za 2,8 miliárd eur. Prostredníctvom barov a reštaurácií sa distribuuje 30% celkovej produkcie talianskeho vína.
Najviac postihnuté reštauračným „black outom“ sú najmä značky, ktoré celé roky investovali do výroby produktu vyššej kvality, s vyššou cenou. Pre niektorých je to marketingová stratégia, pre iných povinnosť, nakoľko rozmery malých a stredných produkcií vína im nedovoľujú dostať sa na cenu za výrobok, ako rozsiahlym vinárstvam.
Stefano Zanette, prezident konzorcia Prosecco DOC, to hovorí jasne: „Poznáme dramatickú situáciu vinárov, najmä tých, ktorí neoperujú v oblasti veľkej distribúcie.“
„Niektorí naši dodávatelia tovaru a služieb akceptovali platby „v bublinkách“. Ja som to skúsil, oni pochopili situáciu a chceli nám pomôcť.“
Samozrejme, ide o drobné výsledky dlhoročnej spolupráce, no najvážnejší problém zostáva a bankový účet neeviduje nové prichádzajúce platby.
„Mal som investovať omnoho skôr do online predaja produktov. Nemáme obraty v maloobchodnom predaji, nakoľko finálny konzument nebol typ klienta, ktorého sme vyhľadávali. Snažil som sa adekvátne zareagovať na vzniknutú situáciu, a preto sme spustili e-shop. No bohužiaľ ho zatiaľ skoro nik nepozná.
A potom prichádza aj druhá strana tejto recesie. Je to solidarita, porozumenie a snaha pomôcť si navzájom, medzi nami, talianskymi podnikateľmi žijúcimi na Slovensku.
Mauro, jeden z nás.