Bratislava 4. februára (TASR) - Zvýšenie sadzby dane z pridanej hodnoty (DPH) o tri percentá zdraželo novostavby o niekoľko tisíc eur. Ďalší rast cien bude podporený aj celkovým nárastom nákladov na služby a materiály. Na drahšie novostavby v ďalších mesiacoch zareaguje aj trh so secondhandovými nehnuteľnosťami. Uviedla to v utorok riaditeľka spoločnosti FinGO reCloud Róberta Mecková.
"Na drahšie novostavby v ďalších mesiacoch zareaguje aj trh so secondhandovými nehnuteľnosťami. Záujemcovia rast cien nehnuteľností akceptujú a aj vzhľadom na klesajúce úrokové sadzby v tomto roku očakávam vyšší záujem ľudí o kúpu vlastného bývania. Dopyt sa neustále zvyšuje a dobrý byt sa takmer vždy predá veľmi rýchlo," uviedla Mecková.
Kľúčovým faktorom pri rozhodovaní o kúpe podľa nej môže byť, že staršie paneláky sú aktuálne lacnejšie v priemere o 30 % v porovnaní s mediánovou cenou novostavieb. Poukázala však na to, že ak si klient z finančných aj časových dôvodov môže dovoliť kúpiť novostavbu, často ju uprednostní pred klasickým starším panelákom. Dôvodom sú aj nižšie mesačné náklady a celková atraktivita moderných novostavieb. "Samozrejme to neznamená, že starší byt nemôže byť konkurencieschopný. Najmä ak je pekne zrekonštruovaný a v dobrej lokalite," dodala Mecková.
Dostupnosti bývania by podľa nej pomohla rozumnejšia legislatíva. Podotkla, že nestačí prijať zákon o tom, že existuje nejaké nájomné bývanie. Potrebné je aj reálne podporiť jeho výstavbu a stanoviť pravidlá, ako bude fungovať dlhodobo a nielen počas jedného volebného obdobia.
Národná banka Slovenska (NBS) v utorok informovala, že medziročný rast cien nehnuteľností v závere minulého roka dosiahol 6,7 %, pričom zdraželi všetky typy bytov, ako aj rodinné domy. Ceny rástli vo všetkých krajoch.
Reality: Po novostavbách zdražejú aj secondhandové nehnuteľnosti
- Február 5, 2025
Najčítanejšie správy
-
Skupina DER Touristik SK dosiahla vlani tržby vo výške 159,3 milióna eur
-
Auto: Predaj áut Tesly v Nemecku sa v júni prepadol o 60 %
-
Auto: Záujem o e-dodávky je slabý, Stellantis nevylučuje zatváranie závodov
-
CRIF: V marci zbankrotoval zatiaľ najväčší počet dlžníkov v tomto roku
-
Financie: Objem aktív podielových fondov v SR vzrástol za 10 rokov dvojnásobne
-
Prezident: Slovensko môže mať svetové prvenstvo v energii vyrobenej z jadra
-
Transakčnú daň odmietlo v prieskume PAS až 97 % podnikateľov
-
Analytik: Mladí sa na Slovensku osamostatňujú neskoro, problémom je bývanie
-
MPSVR spustilo nový projekt, rekvalifikovať chce 25.000 ľudí pre pracovný trh
-
Firmy pre transakčnú daň zlučujú faktúry, čo má vplyv na ich cashflow
-
Priemysel: Campari predá značky Cinzano a Frattina firme Caffo Group 1915
-
NDS: Výstavba košickej R2 významne pokročila, dokončujú povrch vozoviek
-
Rakúska polícia v boji proti mzdovému dumpingu preverí 1300 spoločností
-
Výnosy firmy ESET sa vlani zvýšili o 9 % na 691 mil. eur, vzrástol aj zisk
-
Amazon sa označil za podporovateľa malých a stredných podnikov v Rakúsku
-
Pozemky v Česku zdraželi za 15 rokov takmer o 320 %, rast sa ešte neskončil
-
Rakúski ekonómovia predpovedajú strednej a východnej Európe silný rast
-
Skupina DER Touristik SK dosiahla vlani tržby vo výške 159,3 milióna eur
-
P. Kmec: SR žiada historicky najvyššiu platbu z plánu obnovy za takmer 1 mld.
-
Nissan zápasí s finančnými problémami, požiadal dodávateľov o odklad platieb
-
Záujem Čechov o nehnuteľnosti v Chorvátsku klesá, viac ich láka Blízky východ
-
Auto: Záujem o e-dodávky je slabý, Stellantis nevylučuje zatváranie závodov
-
SaS: Lesy SR predávajú drevo firmám, ktoré nemajú spracovateľské kapacity
-
Automobilka Polestar bude svoj nový model vyrábať v závode Volvo na Slovensku
-
Skupina DER Touristik SK dosiahla vlani tržby vo výške 159,3 milióna eur
-
Analytik: Domáci turizmus v SR bude musieť ponúknuť viac než len prírodu
-
Auto: Predaj áut Tesly v Nemecku sa v júni prepadol o 60 %
-
ŠÚ SR: Slováci vlani zrealizovali viac ako 11 miliónov ciest za účelom rekreácie
-
MFSR: Výnos novej dane na sladené nápoje bude tento rok vyšší o 20 mil. eur
-
Fiala: Česko je proti novému cieľu EK znížiť emisie o 90 percent do roku 2040