Bratislava (TASR) - Takmer polovica ľudí z generácie Z vo veku od 18 do 25 rokov si riadi svoje investície podľa tzv. finfluencerov zo sociálnych sietí. Často ich pri investovaní ovplyvňuje strach, že niečo zmeškajú. To vedie k impulzívnemu správaniu, častejšiemu obchodovaniu a vyššiemu riziku. Ľudia z generácie Z investujú až rekordne často, niektorí aj desaťkrát mesačne. Vstupnou bránou do sveta investovania sú pre mladých často kryptomeny a NFT. Informovala o tom spoločnosť XTB na základe reportu CFI Institute.
„Finfluenceri získavajú dôveru mladých najmä cez autenticitu. Zdieľajú svoje portfólia, ukazujú reálne obchody, hovoria komplikované jednoducho. Nepoužívajú odborný žargón a pôsobia ako ‚jeden z nás‘. Problém je, že často nie sú pod žiadnou reguláciou a ich obsah môže byť ovplyvnený reklamou,“ priblížil analytik finančných trhov XTB Matej Bajzík.
Na základe dát globálnej vzdelávacej organizácie CFA Institute až 37 - 48 % mladých investorov vo veku 18 - 25 rokov uvádza, že hlavným dôvodom, prečo začali investovať boli práve tzv. finfluenceri. Špecializovaní influenceri o investovaní a financiách hovoria iba na sociálnych sieťach. YouTube, TikTok a Instagram sa tak stali plnohodnotným zdrojom finančných rád a odporúčaní, často s väčším dosahom než tradičné médiá, zhodnotila spoločnosť.
Generácia Z tak podľa odborníkov vstúpila na investičné trhy úplne iným spôsobom, než aký sme poznali v minulosti. Namiesto konzultácie s finančnými poradcami alebo študovania ekonomických médií, čerpajú mladí ľudia inšpiráciu a informácie zo sociálnych sietí.
„Problémom môže byť aj to, že mladí investori často nemajú klasické dlhodobé finančné ciele. Neinvestujú prioritne na dôchodok, ale z dôvodu rýchleho zbohatnutia, finančnej slobody, cestovania, zážitkov. Aj preto uprednostňujú produkty s rýchlejšou návratnosťou a vyššou volatilitou, no zabúdajú na riziko. Magický investičný trojuholník hovorí o tom, že čím vyšší výnos, tým je vyššie riziko,“ dodal Bajzík.