Ako kríza čipov v Nexperii opäť vyvolala napätie v dodávateľských reťazcoch automobilového priemyslu

  • November 24, 2025

nexp.PNG 

Nové prerušenie dodávok polovodičov zo strany spoločnosti Nexperia opätovne poukázalo na zraniteľnosť dodávateľských reťazcov európskeho automobilového priemyslu. Iba niekoľko rokov po pandémii a následných globálnych nedostatkoch sa odvetvie opäť stretáva s neočakávaným blokovaním, ktoré nevzniklo pri najsofistikovanejších čipoch, ale pri komponentoch považovaných za základné a nevyhnutné pre stovky elektronických funkcií vozidiel. Podľa agentúry Reuters sa kritický bod sústreďuje na veľký čínsky závod v Dongguane, patriaci spoločnosti Wingtech, od ktorého závisí významná časť svetovej produkcie malých polovodičov určených pre brzdy, zamykacie systémy, senzory a elektronické riadenie. Rozhodnutie čínskych úradov zablokovať export čipov vyrábaných v tomto závode spôsobilo rozsiahle oneskorenia, pričom európski dodávatelia boli nútení pozastaviť alebo spomaliť výrobu pre nedostatok technických súčiastok, ktoré sa v krátkodobom horizonte nedajú nahradiť. Geopolitický uzol súvisí s nedávnym zásahom holandskej vlády, ktorá v uplynulých mesiacoch prevzala kontrolu nad spoločnosťou Nexperia z dôvodov ekonomickej bezpečnosti, čo vyvolalo reakciu Pekingu. Dôsledky zasiahli najmä európsky automobilový priemysel: firmy prvej úrovne, vrátane niektorých veľkých nemeckých dodávateľov, hlásia okamžité problémy s vybavovaním objednávok a riadením výrobných liniek. Problém sa týka komponentov s nízkou jednotkovou cenou, ktoré sú však kľúčové pre dokončenie celých elektronických modulov, pričom ich náhrada si vyžaduje dlhé procesy technickej kvalifikácie. Situácia ukázala, že diverzifikácia dodávateľských reťazcov je stále nedostatočná napriek vyhláseniam a strategickým plánom posledných rokov. Alternatívne riešenia nie sú okamžite dostupné, či už pre obmedzené výrobné kapacity, alebo z dôvodu času potrebného na certifikáciu nových dodávateľov – proces, ktorý môže v automobilovom priemysle trvať mesiace. Pre európsky priemysel predstavuje prípad Nexperia nové varovanie: aj komponenty považované za druhoradé sa môžu stať kritickým úzkym miestom v kontexte rastúceho geopolitického napätia. Ponaučenie je jasné a týka sa potreby posilniť strategické zásoby, rozšíriť počet kvalifikovaných dodávateľov a integrovať hodnotenie geopolitických rizík do bežného riadenia dodávateľských reťazcov. Táto potreba bude ešte naliehavejšia s pokračujúcim prechodom na elektromobily a čoraz digitalizovanejšie systémy, ktoré vo zvýšenej miere závisia od elektronických komponentov potenciálne zraniteľných voči podobným šokom.
 Späť

Najčítanejšie správy