Wolfsburg 2. decembra (TASR) - Zamestnanci v deviatich z desiatich nemeckých závodov automobilky Volkswagen (VW) začali v pondelok dvojhodinový štrajk za svoju budúcnosť. TASR o tom informuje na základe správ Reuters a DPA.
Volkswagen, najväčší európsky výrobca automobilov, sa totiž zmieta v hlbokej kríze. Manažment preto plánuje zatvárať niektoré prevádzky v Nemecku, po prvý raz v 87-ročnej histórii spoločnosti. Potrebuje totiž drasticky znížiť vysoké náklady na pracovnú silu v Nemecku a zvýšiť zisk, aby si ubránil podiel na trhu zoči-voči lacnej konkurencii z Číny a poklesu dopytu po automobiloch.
Pracovníci na ranných zmenách štrajkovali dve hodiny, zatiaľ čo tí, ktorí pracujú popoludní, plánujú odísť z práce skôr na protest proti požiadavkám vedenia, medzi ktoré patrí aj plošné zníženie miezd o 10 %.
Zástupcovia odborov a manažment sa opäť stretnú 9. decembra, aby pokračovali v rokovaniach o novej pracovnej zmluve pre zamestnancov nemeckej divízie VW. Odbory pritom avizovali, že odmietnu všetky návrhy, ktoré nebudú zahŕňať dlhodobé plány na udržanie výroby v každom závode VW.
V sobotu (30. 11.) vypršala platnosť dohody o tzv. "pracovnom mieri", ktorá bránila štrajkom alebo iným akciám. Štrajky môžu trvať 24 hodín alebo aj neobmedzený čas, ak nedôjde k dohode na ďalšom kole vyjednávaní 9. decembra. V hlavnom závode Volkswagenu, vo Wolfsburgu, pondelkový dvojhodinový štrajk znamená, že sa vyrobí o niekoľko stoviek áut menej vrátane ikonického Golfu, uviedli odborové zdroje.
Kríza v najväčšej európskej automobilke zasiahla Nemecko v čase ekonomickej neistoty a domácich politických otrasov, ako aj širších problémov v automobilovom sektore v Európe. Generálny riaditeľ konkurenčnej spoločnosti Stellantis Carlos Tavares v nedeľu (1. 12.) náhle odstúpil po tom, čo skupina tento rok stratila približne 40 % svojej hodnoty.
Hovorca Volkswagenu uviedol, že automobilka rešpektuje právo zamestnancov na štrajk a podnikla kroky na zabezpečenie základnej úrovne dodávok zákazníkom a minimalizáciu dôsledkov štrajku.
Odbory navrhli opatrenia, vďaka ktorým by sa ušetrilo 1,5 miliardy eur, vrátane zrieknutia sa odmien v rokoch 2025 a 2026. Vedenie to však zamietlo ako nereálne a uviedlo, že by to len oddialilo nevyhnutné. Podľa manažmentu v dôsledku poklesu predaja v Európe má spoločnosť v súčasnosti nevyužitú kapacitu na výrobu približne 500.000 vozidiel ročne vo svojich závodoch, teda zhruba kapacitu dvoch tovární.
Najmä výkon základnej značky VW zaostáva za ostatnými značkami v portfóliu skupiny. K tomu je potrebné pridať problémy pri prechode na elektrické vozidlá.
Za prvých deväť mesiacov 2024 sa zisky koncernu VW prepadli, hoci spoločnosť ani zďaleka nie je v červených číslach. Vedenie však tvrdí, že na financovanie veľkých investícií potrebných v nasledujúcich rokoch na prechod na elektrické vozidlá a uvedenie nových modelov na trh sú v značke Volkswagen potrebné väčšie ziskové marže.
Deväť závodov Volkswagenu štrajkuje
- December 3, 2024
Najčítanejšie správy
-
NR SR definitívne schválila nový zákon o adresnej energopomoci pre domácnosti
-
Musk vyvíja alternatívu k internetovej encyklopédii Wikipedia
-
Rakúsko obmedzí Ukrajincom prístup k rodinným dávkam
-
Európska komisia schválila módnemu domu Prada kúpu značky Versace
-
NDS podpísala s dodávateľmi zmluvy na výstavbu troch úsekov diaľnice D3
-
Priemerná mzda v Poľsku v apríli dosiahla 2142 eur, mzdy narástli o 9,9 %
-
V Leopoldove otvorili závod na zachytávanie a skvapalňovanie biogénneho CO2
-
Iniciatíva Made for Germany plánuje v Nemecku investovať 735 miliárd eur
-
NRSR: Živnostníci nebudú od budúceho roka platiť transakčnú daň
-
NRSR: Transakčnú daň by nemali platiť živnostníci od začiatku budúceho roka
-
NBS znížila odhad rastu ekonomiky pod 1 % v tomto aj budúcom roku
-
NRSR: Poslanci ukončili pondelkové rokovanie diskusiou o manželskom bonuse
-
Vláda schválila investičnú pomoc 3,5 milióna eur pre Uniconn Technology Slovakia a 1. Deliace centrum
-
Skupina Stellantis pozastaví výrobu v šiestich európskych závodoch
-
Analýza: Slováci míňajú v e-shopoch miliardy, za Čechmi však segment zaostáva
-
Od roku 2027 by mali firmy povinne vyhotovovať elektronické faktúry
-
NR SR definitívne schválila nový zákon o adresnej energopomoci pre domácnosti
-
CRIF: Vlani hospodárila najhoršie z krajských miest Bratislava, najlepšie Trenčín
-
V Leopoldove otvorili závod na zachytávanie a skvapalňovanie biogénneho CO2
-
Auto: Časť digitálnej infraštruktúry automobilky JLR je opäť v prevádzke
-
NR SR definitívne schválila nový zákon o adresnej energopomoci pre domácnosti
-
Priemerná mzda v Poľsku v apríli dosiahla 2142 eur, mzdy narástli o 9,9 %
-
Európska komisia schválila módnemu domu Prada kúpu značky Versace
-
Musk vyvíja alternatívu k internetovej encyklopédii Wikipedia
-
Rakúsko obmedzí Ukrajincom prístup k rodinným dávkam
-
Iniciatíva Made for Germany plánuje v Nemecku investovať 735 miliárd eur
-
NDS podpísala s dodávateľmi zmluvy na výstavbu troch úsekov diaľnice D3
-
NRSR: Živnostníci nebudú od budúceho roka platiť transakčnú daň
-
Auto: Britská vláda poskytne automobilke Jaguar Land Rover finančnú pomoc
-
NRSR: Poslanci ukončili pondelkové rokovanie diskusiou o manželskom bonuse