Prieskum: Asi 70 % rodinných firiem v SR nemá plán, komu a ako odovzdať biznis

  • September 24, 2025

firma.jpg 

        Bratislava 23. septembra (TASR) - Takmer 70 % rodinných firiem na Slovensku nemá plán, komu a ako odovzdať biznis. Spolovice ide pritom o firmy, ktoré majú viac ako 20 rokov existencie. Vyplýva to z prieskumu o rodinnom podnikaní na Slovensku vypracovaného pre poradenskú kanceláriu Subin & Partners.
        „Rodinné podnikanie je extrémne dôležité pre túto republiku alebo všeobecne pre každú ekonomiku. Hoci sa o ňom až tak moc nehovorí, ale sú to najväčší zamestnávatelia, pretože predstavujú rádovo 60-70 % zamestnanosti. Je to najväčšia produkcia hrubého domáceho produktu (HDP),“ priblížil Michal Šubín z poradenskej kancelárie. Rodinné podnikanie je podľa neho pilierom pre krajiny a ich hospodárstva aj z pohľadu geografie a budovania komunít naprieč ich územím.
        Z prieskumu vyplynulo, že väčšina rodinných firiem nemá plán a nevie, ako pokračovať ďalej. To však podľa Šubína nie je výlučne problémom slovenskej ekonomiky, ale celej Európy vrátane západných krajín, ktoré neprechádzali zmenou režimu.
        Na základe odpovedí respondentov odborníci ďalej zistili, že 62 % týchto firiem vedie výlučne rodina bez prítomnosti externého manažmentu. To môže podľa odborníka negatívne ovplyvniť ďalšie pokračovanie a prežitie rodinných firiem. Napríklad v prípade, že deti nebudú mať záujem vstúpiť do rodinného podnikania, hrozí postupný úpadok alebo rozpredaj takejto firmy, upozornil Šubín. Na druhej strane uviedol, že dynamika sa mení a ľudia začínajú byť čoraz viac otvorení pripustiť do rodinného podnikania externých manažérov.
        Prieskum tiež zistil, že približne 24 % respondentov sa obáva, že ich deti nechcú pokračovať v podnikaní. Zároveň 22 % oslovených podnikateľov má obavy z predaja firmy. „Rodina má vďaka tej firme nejaké svoje zázemie, má nejaký vplyv v tom regióne, ale aj tá fabrika má vplyv a vytvára tam nejaké to prostredie. A veľa tých respondentov, pätina respondentov, sa vlastne obáva dôsledku predaja toho podniku práve s ohľadom na to okolie, v ktorom žijú,“ doplnil Šubín.
 
 Späť

Najčítanejšie správy