Slovenská pošta vlani zaznamenala medziročný pokles listových zásielok o 15 %

  • Marec 21, 2025

 images (2).jpg

 Bratislava 20. marca (TASR) - Slovenská pošta v minulom roku zaznamenala medziročný pokles objemu listových zásielok o 15 %. Zatiaľ čo v roku 2023 bolo doručených viac ako 108 miliónov listov, tak vlani len necelých 92 miliónov. Za posledných 19 rokov, teda oproti roku 2005, klesol počet podaných listov o 68 %. Tradičné posielanie listov vytláča elektronická komunikácia a digitálne alternatívy doručovania správ. Vo štvrtok na to upozornila Slovenská pošta.
"Zatiaľ čo poštové schránky na Slovensku stále ponúkajú možnosť podať listy prvej a druhej triedy, podiel tohto typu podania na celkovom objeme podaných zásielok dosahuje iba jedno percento. S rastúcim dopytom po rýchlej, pohodlnej a ekologickej komunikácii klesá dopyt po tradičných listových zásielkach už aj u nás," uviedla riaditeľka obchodu a podpredsedníčka predstavenstva Slovenskej pošty Melinda Burdanová.
Za poklesom počtu listových zásielok je podľa nej najmä digitalizácia komunikácie. Ľudia už v súčasnosti komunikujú cez sociálne siete, aplikácie alebo e-maily, ktoré sa stali rýchlejšími a lacnejšími alternatívami oproti klasickým listom. Kým v prvom kvartáli 2005 malo na Slovensku pripojenie na internet 23 % domácností a podalo sa takmer 287 miliónov listov, tak rokmi sa počet používania internetu zvýšil. V roku 2022 ho už využívalo 91 % Slovákov, pričom pošta zaznamenala pokles listových zásielok o 57 %.
Rovnako čím viac ľudí malo prístup na internet, tým sa viac darilo aj online nakupovaniu, čo viedlo k zvýšeniu počtu balíkových zásielok a k poklesu listových. S rozvojom elektronických platieb, online bankovníctva a elektronických faktúr došlo aj k výraznému poklesu papierových výpisov a účtov zasielaných poštou. Tento trend podporila tiež pandémia COVID-19.
Používanie e-mailovej komunikácie, aplikácií či sociálnych sietí znížilo potrebu posielať tradičné listy. "Aj Slovenská pošta reaguje na meniace sa potreby zákazníkov zvyšovaním dostupnosti digitálnych riešení tak pre firmy, ako aj maloobchodných klientov. Cez mobilnú aplikáciu alebo cez e-Poštu na webe môžu podať aj listovú zásielku pohodlnejšie, lacnejšie a rýchlejšie. Aplikácia okrem iného umožňuje podať zásielku bez čakania na pošte, bez vypisovania podacieho lístka, sledovať zásielku, zmeniť miesto jej doručenia," dodala Burdanová.


 Späť

Najčítanejšie správy